مقایسه کفپوش پلی اورتان و کفپوش اپوکسی

مقایسه کفپوش پلی اورتان و کفپوش اپوکسی

ویژگی های کفپوش اپوکسی و کفپوش پلی یورتان

در مورد انتخاب بین کفپوش اپوکسی و یا کفپوش پلی یورتان باید در مرحله آخر در نظر گرفت زیرا اول از همه باید در مورد استفاده نوع مواد برای پروژه تصمیم گرفت. مسلما تبدیل شدن کفپوشی به کفپوش پلی اورتان دیگر کاری سخت میباشد ولی با توجه به ویژگی های آن میتوانید جایگزین کنید. از ویژگی های مشترک کفپوش اپوکسی و کفپوش پلی یورتان به محافظت کفپوش در برابر هرگونه لکه و آلودگی ، آسیب پذیری بسیار کم ، مقاوم در برابر مواد شیمیایی آسیب رسان مانند مایعاتی چون روغن اشاره نمود. این دو نوع کفپوش هر دو در برابر نور ویژگی بازتاب را دارا هستند ، از مهمترین مزایای کفپوش اپوکسی و کفپوش پلی یورتان، به دلیل داشتن جنس فوق العاده ، آلوده شدن آن سخت و تمیز کردن آسان است.

اپوکسی و پلی یورتان به طور کلی چگونه مقایسه می‌شوند؟

کف‌های پلی‌اورتان به طور کلی در مقایسه با اپوکسی نرم‌تر و الاستیک‌تر هستند و به آن‌ها مقاومت بهتری در برابر خراش می‌دهد – ایده‌آل برای فضاهایی مانند پارکینگ‌های چند طبقه که سطح بالایی از ترافیک را تجربه می‌کنند.
به طور کلی، کیفیت سیستم پلی اورتان بیشتر از کیفیت پوشش اپوکسی غلتکی است. بنابراین پلی یورتان برای شرکت های فرآوری مواد غذایی که در تولید شیر، لبنیات و پنیر کار می کنند، به دلیل توانایی آن در محافظت از کفپوش های خود در برابر اسیدهای آلی، در مقایسه با اپوکسی هایی که احتمالاً در این محیط ها دچار خوردگی و زرد شدن می شوند، انتخاب بهتری است.

مزایای و معایب کفپوش پلی اورتان و اپوکسی

  1. البته بستر برای انواع کفپوش از جمله اپوکسی و کفپوش پلی اورتان متفاوت میباشد.
  2. یعنی باید متناسب با محلی که میخواهید کفپوش را اعمال نمایید.
  3. یک از انواع کفپوش را انتخاب کنید تا متناسب با محیط عمل کند.
  4. یکی از مزایای جالب کفپوش اپوکسی به جای یک پلیمر ترموست بوده.
  5. در سه فرمولاسیون مختلف برای کفپوش گاراژ آماده سازی میشود.
  6. اپوکسی در این مکان باید جامد بوده و از اپوکسی مایع نباید استفاده نمود.
  7. ضخامت کفپوش اپوکسی در منزل و یا پارکینگ بسیار متناسب بوده.
  8. به طور مثال از 3 میلیمتر ضخامت آغاز شده و تا بیش از 10 میلیمتر نیز میتوان اجرا کرد.
  9. زمانی که اپوکسی جامد را اعمال می کنیم.
  10. سطح بسیار سخت ، ضخیم و تاثیراتی مطلوب دیده می شود.

انتخاب بین کفپوش پلی اورتان و کفپوش اپوکسی

نسبت به کفپوش اپوکسی معال 3 به 1 است و یکی دیگر از مزایای کفپوش پلی اورتان نسبت به کفپوش اپوکسی میتوان به مقاومت شیمیایی بهتر اشاره کرد مانند مقاومت انواع حلال هایی مثل کلرید متیلن که ماده اولیه در رنگ است. پلی اورتان نسبت به رطوبت و نوسانات هوای قوی پایدار باقی می ماند. با برخورد اشعه های نور خورشید به اپوکسی روشن باعث ایجاد رنگ زرد بر روی کفپوش می شود که این رنگ زرد به مراتب کمتر بر روی پلی اورتان مشاهده می‌شود.

مقاومت کفپوش پلی اورتان در برابر سایش

حال برای این که رنگ زرد ایجاد شده توسط نور خورشید را کاهش داد ، رنگ پلی یورتان برای کفپوش قبل از اعمال پایانی باید اضافه نمود. در مجموع میتوان گفت کفپوش پلی یورتان دارای مزایای بهتر و با ارزش بالاتر بوده و بهتر از اپوکسی می باشد.

هزینه آن‌ها چقدر است؟

در حالی که یک سیستم پلی اورتان در ابتدا در مقایسه با اپوکسی هزینه بیشتری دارد، در دراز مدت مقرون به صرفه تر است. در واقع، طول عمر سیستم PU تقریباً دو برابر اپوکسی است که در مقایسه با پنج اپوکسی، ده سال قابل توجه است. سیستم های PU همچنین از خواص افزایش یافته سایش، سایش و مقاومت در برابر ضربه بهره می برند.

آیا آن‌ها نسبت به گرما مقاوم هستند؟

پلی یورتان ها مقاومت بالایی در برابر گرما، سرما و شوک حرارتی دارند. از طرف دیگر اپوکسی ها به طور طبیعی سفت تر هستند و زمانی که در معرض نوسانات گرما قرار می گیرند، می توانند با یک بستر بتنی حرکت کنند. برای مثال، یک پوشش استاندارد اپوکسی 100٪ جامد دو بسته ای، مقاومت حرارتی تا 65 درجه سانتیگراد دارد، در حالی که برخی از سیستم های PU می توانند 120 درجه سانتیگراد را تحمل کنند.
این مقاومت در برابر شوک حرارتی یک مزیت بزرگ در تأسیسات غذا و نوشیدنی است که در آن تغییرات شدید دما اغلب به صورت روزانه اتفاق می افتد. به عنوان مثال هنگامی که یک اتاق با بخار تمیز می شود. در جاهایی که درهای اجاق داغ باز می شوند یا احتمال ریختن مواد در حال جوش روی زمین وجود دارد.