کفپوش اپوکسی پارکینگ_بهبد صنعت پارسا

کفپوش اپوکسی پارکینگ یکی از انواع کفپوش اپوکسی و یکی از انواع کفپوش پارکینگ است که می‌توان آن را به سادگی در سطوحی که بتنی هستند، اجرا کرد. کفپوش اپوکسی پارکینگ به‌صورت بدون درز و یکپارچه است. از ویژگی منحربه فرد این کفپوش صنعتی می‌توان به چسبندگی فوق‌العاده‌ای به سطوح بتنی، سنگی، سرامیکی اشاره کرد. باید توجه نمود که برای انجام کفپوش اپوکسی پارکینیگی  بروی سطوح سرامیکی می بایست الزاماتی خاصی را رعایت نمود، مقاومت در برابر مواد شیمیایی، مواد شوینده، آتش سوزی، قارچ و باکتری از دیگر ویژگی‌های این نوع کفپوش‌ها می‌باشد. نگهداری کفپوش اپوکسی پارکینگ آسان و ارزان است. تنوع طرح‌ها و رنگ‌های کفپوش اپوکسی پارکینگ نسبتا زیاد و مختلف است و حتی امکان طراحی خط‌کشی بروی این کفپوش‌ها وجود دارد. دوام کفپوش اپوکسی پارکینگ بسیار بالا است. به همین جهت برای کف پارکینگ های مجتمع های صنعتی و تجاری که تردد زیادی دارند  مورد استفاده قرار می‌گیرند.

 ویژگی‌های فنی

مشخصات فنی کفپوش‌ اپوکسی پارکینگی کاربرد آن‌ها را مشخص می‌کند. در ادامه به بررسی اصلی‌ترین ويژگی‌های فنی کفپوش‌ اپوکسی پارکینگ و مقایسه آن سایر کفپوش های دیگر ،می‌پردازیم.

ضخامت کفپوش اپوکسی پارکینگ۳ میلیمتر
مقاومت فشاریتا ۱۱۰۰ کیلوگرم بر سانتی متر مربع
مقاومت الکتریکی سطحی۹.۸ ضربدر ۱۰ به توان سیزده
مقاومت حرارتی عملی۸۰ درجه سانتی گراد
وزنبه ازای هر مترمربع حداکثر ۴ کیلوگرم

 قیمت کفپوش اپوکسی پارکینگ صنعتی

کفپوش پارکینگی یا همان اپوکسی پارکینگ دارای پوشش و محافظی محکم می باشد و بهترین چاره و راه حلی مناسب و وقابل اطمینان  برای هر دو کفپوش مجتمع های تجاری ،اداری و مسکونی می تواند باشد. این نوع کفپوش اپوکسی قابلیت اجرای برروی کلیه مصالح ساختمانی نظیر بتن، موزاییک، سنگ وسرامیک(با رعایت الزامات مربوطه)را دارد البته کیفیت سطوح زیر کار بر کیفیت کفپوش اپوکسی پارکینگی تاثیری مستقیم دارد  بستر بتنی اعمال شده براساس استانداردDIN1045بهترین بستر برای اعمال کفپوش اپوکسی پارکینگی خواهد بود، اعمال گردد

تصویر نمونه کفپوش اپوکسی پارکینگ منزل مسکونی

قیمت کفپوش اپوکسی پارکینگ، به عوامل زیادی بستگی دارد و نمی‌توان بدون بررسی این عوامل درباره‌ی قیمت اظهار نظر کرد. در ادامه مهم‌ترین عوامل تاثیرگذار در قیمت را  بررسی می‌کنیم.

ضخامت کفپوش اپوکسی

هرچه ضخامت کفپوش اپوکسی بیشتر شود، مقدار مصرف مواد بیشتر و در نتیجه قیمت تمام شده برای اجرای کفپوش اپوکسی پارکینگ افزایش می‌یابد. تعداد لایه‌های اجرایی نیز با قیمت رابطه مستقیم دارند.

کیفیت سطح بتن

اگر سطح بتن صاف و از کیفیت کافی برخوردار نباشد، به اجبار باید ضخامت کفپوش اپوکسی پارکینگ را افزایش دهید تا صاف نبودن سطح بتن را پوشش دهد در نتیجه هزینه و قیمت اجرای کفپوش اپوکسی پارکینگ افزایش می‌یابد.

کیفیت کفپوش اپوکسی

یکی دیگر از عواملی که بر قیمت تمام شده کار به شدت تاثیرگذار است، کیفیت کفپوش اپوکسی می‌باشد. مواد اولیه‌ای که در کفپوش مورد استفاده قرار می‌گیرد می‌تواند ایرانی یا وارداتی باشد. حتی قیمت کفپوش‌های اپوکسی وارداتی نیز با یکدیگر متفاوت است چراکه از شرکت‌های متفاوتی در چین، کره و اروپا به ایران صادر می‌شوند.

کفپوش اپوکسی پارکینگ خانه

بتن موجود در کف پارکینگ ها در صورت عدم اعمال پوشش مناسب بروی آن، مشکلاتی متعدد از جمله  وجود آلایندگی‌های مختلف ناشی از سایش لاستیک خودرو و نفوذ موادی مانند بنزین، روغن ترمز و سایر روغن ها و موجب آسیب دیدگی آن خواهد شد به همین دلیل است که لازم میدانیم بتن را با پوشش مناسبی نظیر کفپوش اپوکسی و یا کفپوش پلی یورتان پارکینگی محافظت کنیم. کفپوش اپوکسی  پارکینگ درصورت اشراف به تکنیک های اجرایی آن،بسیار آسان برروی سطوح بتنی اعمال می گردد

انواع کفپوش اپوکسی پارکینگ_بهبد صنعت پارسا

انواع کفپوش اپوکسی پارکینگ ارزان

کفپوش های مخصوص پارکینگ اپوکسی دارای قیمتی مناسب، دارای  وزن نهایی حدود 2تا4 کیلو گرم در هر متر مربع می باشد، انواع کفپوشهای قدیمی و سنتی نظیر بتن، سنگ و موزاییک وزنی حدود 100 تا 150 کیلوگرم   درمترمربع بعنوان بار مرده به سازه ساختمان تحمیل می کند این اضافه وزن باعث تحمیل هزینه گزاف خواهد شدی این  ویژگی مهم یکی از امتیازات جایگزینی کفپوش اپوکسی بر دیگر محصولات است. لازم به ذکر مباشد که ضخامت این محصول بسیار کم بوده یعنی معادل ۱ تا ۳ میلیمتر می باشد و بعد از انجام شدن زیرسازی وآماده سازی سطوح براساس استانداردهای معتبر بین المللی نظیر استاندارد DIN28052 انجام و سپس عملیات اجرای کفپوش اپوکسی پارکینگی انجام خواهد شد  برروی سطوح نهایی این نوع کفپوش این امکان وجود دارد که جهت گذاری مسیر، علایم راهنمایی و رانندگی و محل توقف و پارکینگ را نشان داد. برای باید ، به این موضوع مهم توجه نمود که به دلایل فنی و براساس استاندارد های معتبر وبا هدف پیشگیری از مشکلات ناشی از وجود رطوبت بالای 5درصد بتن، اجرای کفپوش اپوکسی پارکینگی، در دمای 20 تا 25 درجه سانتی گراد و با ضخامت حدود 10 سانتی متر، می بایست، حدود 28 روز بعد از اعمال بتن ریزی انجام گیرد. برای اطلاع بیشتر از قیمت، از صفحه قیمت کفپوش اپوکسی دیدن کنید.

مزایای کفپوش اپوکسی کف پارکینگ_بهبد صنعت پارسا

مزایای کفپوش اپوکسی کف پارکینگ

از مزایای کفپوش اپوکسی پارکینگ می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • تنوع رنگ و طرح.
  • مقاومت شیمیایی بالایی که نسبت به بنزین، اسید، مواد نفتی، روغن و تمامی شوینده ها.
  • نظافتی آسان.
  • عایق رطوبت.
  • مقاومت مکانیکی بتن را افزایش می دهد.
  • عدم جذب هرگونه مایعات و… را میتوان نام برد.
  • این کفپوش ها عمر مفید زیادی دارند.
  • تعمیر و نگهداری آسان،
  • نظافت کفپوش های پارکینگی اپوکسی راحت و آسان می باشد.
  • طول عمر مفیدی را دارا هستند.
  • تنوع رنگ بالایی دارند،
  • قابلیت طراحی و خط کشی دارند،

نمونه کفپوش اپوکسی پارکینگ مجتمع تجاری بسیار بزرگ با ظرفیت بالا

مراحل اجرای کفپوش اپوکسی پارکینگ (و مدت زمان اجرا)

عملیات اجرایی کفپوش اپوکسی پارکینگ در دو مرحله اصلی شامل مرحله آماده سازی سطوح و مرحله اجرای لایه های کفپوش اپوکسی پارکینگی انجام می گیرد.

مرحله آماده سازی سطوح:

مرحله آماده سازی سطوح  براساس الزامات و استانداردهای آماده سازی نظیر استاندارد DIN28052انجام خواهد گرفت، برخی از الزامات و یا مواردی که می بایست در حین مرحله آماده سازی سطوح بتنی رعایت نمود به شرح زیر می باشد:

  • کلیه سطوح مورد نظر می­بایست بدلیل داشتن باندینگ مکانیکی پوشش­ها، دارای زبری مناسب باشد به همین علت تراشیدن و سایش سطوح با دستگاه مخصوص تراش قبل از اجرای پرایمر توصیه می­گردد.
  • با توجه به این مطلب که کفپوش­ مذکور می­بایست بر روی سطوح پایدار اجرا گردد، لذا برداشتن کلیه نقاط و محل­های سست و لق از روی سطوح به وسیله  GrinderیاHammer  توصیه می­گردد.
  • سطوح مورد نظر می­بایست عاری از هر گونه آلودگی شامل گرد و غبار، چربی­ها  شامل روغن و گریس، پلاسترها، رنگ­ها و نیز مواد اسیدی و قلیایی باشد، در صورت وجود چنین موادی بر روی سطوح، استفاده از روش­های مکانیکی و یا شیمیایی جرم زدایی و چربی زدایی پیشنهاد می­گردد.
  • بعد از اینکه سطوح مورد نظر توسط روش­های مکانیکی (ساب) و  شيمیایی (اسید شویی) چربی زدایی گردید، جهت دستیابی به چسبندگی استاندارد و ایجاد صافی سطح مطلوب در صورت نیاز لکه گیری سطوح توسط گروت انجام می­گیرد.
  • پس از انجام کلیه مراحل فوق کلیه سطوح وکیوم می­گردد.
  • وضعیت سطوح به لحاظ داشتن مقاومت مکانیکی شامل مقاومت­های فشاری و کششی مورد تست و بررسی لازم قرار می­گیرد.
  • ترک­های سازه­ای موجود در سطوح نباید به لحاظ تعداد و پهنا بیش از حد مجاز باشد که این موارد در صورت نیاز بررسی و ترمیم می­گردد.
  • پلاسترهای سیمانی موجود و یا هر لایه دیگری که به منظور تسطیح، اجرا شده است می­بایست از لحاظ دارا بودن چسبندگی مطلوب با سطح اصلی مورد آزمایش قرار گیرد در صورتیکه چسبندگی آنها مناسب نباشد تخریب و برداشتن آنها ضروری است.
  • سطوح نمی­بایست بصورت کاملاً صاف باشد (لیسه­ای نباشد) در عین حال دارای خلل و فرج زیاد نیز نباشد.
  • میزان رطوبت سطوح در زمان اجرا نمی­بایست بیشتر از 4% باشد بنابر این تست رطوبت سطوح در این مرحله انجام و از این مورد حصول اطمینان می­گردد.
  • اگردر بعضی از نقاط سطوح ترمیم­هایی صورت گرفته باشد می بایست از نظر دارا بودن کیفیت لازم با دقت بیشتری مورد شناسایی قرار گرفته و چسبندگی و یکنواخت نمودن آنها به صورت ویژه صورت می­پذیرد.
  • کلیه درزهای اجرایی و انبساطی موجود و همچنین ترک ایجاد شده در سطوح بوسیله ماستیک مخصوص تسطیح می­گردد.

 اجرای ساب الماسه خشک روی بتن

به دلیل آنکه رطوبت برای اجرای کفپوش به شدت مضر می باشد حتما می بایست اجرای ساب بصورت خشک اجرا می­گردد، از طرفی با اعمال ساب بروی سطوح اهداف ذیل دنبال می گردد:

  • با اعمال ساب الماسه، خط وخش­هایی بر روی سطوح ایجاد می­گردد که به شدت در ایجاد درگیری مکانیکی و در نهایت چسبندگی بیشتر کفپوش به بستر زیر کار افزایش می یابد،
  • با اعمال ساب الماسه بخشی از پستی وبلندی­های ریز گرفته خواهد شد ودر نهایت کفپوش اجرای شده دارای ظاهری بهتر خواهدبود،
  • بااعمال ساب وجود ترکیبات سست پایه نظیر پلاستر، رنگ،گچ و… از روی سطوح جدا وجمع آوری می­گردد ودر نهایت چسبندگی کفپوش به بستر اصلی بیشتر خواهد شد،
  • با اعمال ساب الماسه مشکل ناشی از وجود آلودگی های احتمالی سطحی نظیر روغن وچربی تا حدودی مرتفع می­گردد.
  • در این مرحله وضعیت سطوح به لحاظ داشتن مقاومت مکانیکی لازم شامل مقاومت­های فشاری و کششی مورد تست و بررسی لازم قرار می­گیرد.
  • بعد از اینکه سطوح مورد نظر توسط ساب پاکسازی گردید، جهت دستیابی به چسبندگی استاندارد و ایجاد صافی سطح مطلوب، در صورت نیاز عملیات لکه­گیری سطوح توسط گروت مخصوص این نوع کفپوش انجام خواهد شد.
  • ترک­های سازه­ای موجود در سطوح نباید به لحاظ تعداد و پهنا بیش از حد مجاز باشد که این موارد در صورت نیاز بررسی و ترمیم می­گردد.

با توجه به اینکه میزان رطوبت سطوح در زمان اجرا بر اساس الزامات استاندارد نباید بیشتر از 4% باشد، بنابر­این تست رطوبت موجود در سطوح در این مرحله ضروری بوده و در این مورد حصول اطمینان می­گرددمرحله اجرای لایه های کفپوش اپوکسی پارکینگی:

پس از اجرای مرحله آماده سازی سطوح که در بالای شرح داده شد مراحل اجرای کفپوش اپوکسی پارکینگی با حساسیت و دقت و براساس لایه های تعریف شده زیرانجام خواهد گرفت:

اجرای لایه پرایمر (سیلر)

مشخصات مواد مصرفی

در این مرحله  لایه پرایمر با کد Aryaprime Penetکه بر پایه اپوکسی­های پلی آمیدی و به صورت
Polyamid Epoxy Sealer Solvent Based  2 Component هستند استفاده می­شود که دارای مشخصات زیر می­باشد:

چسبندگی بسیار خوب بر روی انواع سطوح بتنی و فلزی دارد.

این پرایمر از دو جزء رزین و هاردنر تشکیل شده­است.

میزان مصرف این پرایمر  بسته به میزان تخلخل سطوح مورد اجرا به ازای هر متر مربع در حدود 150-200 گرم می­باشد.
در صورت وجود رطوبت ویا چربی برروی سطوح و پس از موافقت کارفرمای محترم و با هدف کاهش ریسک اثرات وجود رطوبت وچربی بجای استفاده از پرایمر Aryaprime Penet ازپرایمر رطوبت دوست و چربی دوست استفاده خواهد شد.

روش اجرا و ملاحظات

روش اعمال می تواند بصورت اسپری و یا غلطکی ­باشد.

اعمال لایه پوشش میانی الیاف(توری)پلیمری

با توجه به چقرمگی و سختی بالا و همچنین انعطاف پذیری کم این نوع کفپوش برای سطوحی که مداوم در معرض تنش وارتعاش و یادارای ترافیک های سنگین هستند و با هدف تقویت هرچه بیشتر در این مرحله در صورت لزوم و تشخیص کارشناس مربوطه، توصیه می گردد از الیاف های پلیمری Chapped Strand Mat و یا توری­های پلیمری به روش Hand lay–up بر روی کلیه درزهای اجرایی  و انبساط و انقباضی و نیز ترک­های عمیق انجام گیرد. به کار بردن این لایه مقاومت بالایی مکانیکی برای کفپوش به دنبال دارد.

 روش اجرا و ملاحظات

روش اعمال به صورت دستی میباشد.

اعمال لایه تسطیح کننده

مشخصات مواد مصرفی

در این مرحله مواد ماستیک اپوکسی با کد Aryamastic HB به عنوان ماستیک (بتونه) و تسطیح­کننده وبصورت
Component Polyamin Epoxy Resin+1Qt  2با مشخصات کلی زیرطی دو تا سه مرحله باهدف پرکردن درز،ترک­ها و پستی های موجود برروی کل سطوح اعمال می­گردد که دارای  مشخصات کلی می­باشد:

چسبندگی فوق العاده به کلیه سطوح بتنی، فلزی، شیشه و سنگ و…. دارد،

پس از اعمال شره نمی کند به همین دلیل امکان استفاده برروی کلیه سطوح افقی و عمودی را دارد،

سهولت اجراء و شکل پذیری مناسبی دارد،

بدون جمع شدگی و انقباض می­باشد.

میزان مصرف این لایه  بسته به کیفیت و میزان تخلخل سطوح مورد اجرا به ازای هر متر مربع در حدود 3500-3200 گرم می باشد،

روش اجرا و ملاحظات

روش اعمال می­تواند بصورت لیسه­ای باشد.

اعمال لایه نهایی  Aryafloor RT 210

مشخصات مواد مصرفی

پس از اعمال مراحل، اعمال لایه نهایی بافت­دار کفپوش اپوکسی خواهد بود که توسط رزین مخصوص اپوکسی Aryafloor RT 210  با مشخصات زیر اجرا می­گردد:

اجرای آسان و سریع روی سطوح،

مقاوم در برابر محیط­های اسیدی و قلیایی نمک­ها و روغن­های صنعتی می­باشد،

این مواد دو جزئی می­باشد و زمان Pot life  آن در 25 درجه سانتی گراد 40 دقیقه و زمان خشک­شدن آن در همان درجه 65 دقیقه خواهد بود.

بافت لایه نهایی بسته به شرایط و نوع بهربرداری می تواند بصورت زبر، صاف و یا پوست پرتغالی باشد. دراین پروژه به دلیل نوع بهربرداری بصورت بافت دارخواهد بود،

میزان مصرف این لایه نهایی  بسته به نوع اجرا به ازای هر متر مربع در حدود  500-350 گرم

 روش اجرا و ملاحظات

روش اعمال می تواند بصورت غلطکی ­باشد.

خط کشی و طراحی

مشخصات مواد مصرفی

در صورت نیاز کارفرمای محترم به داشتن خط کشی و طراحی بر روی سطوح نهایی اجرایی این کار توسط این شرکت و با احتساب هزینه متعارف با مشخصات زیر امکان پذیر خواهد بود:

روش اجرا و ملاحظات

روش اعمال می تواند بصورت اسپری و یا غلطکی ­باشد.

بررسی سطح بتن از نظر رطوبت

در اولین مرحله از اجرای کفپوش اپوکسی پارکینگ، دستگاه رطوبت سنج رطوبت سطح مورد نظر شما را می‌سنجد. از آن‌جایی که ممکن است سطح بتن خشک و زیر آن رطوبت داشته باشد، باید این فرایند با دقت و شرایط خاص صورت گیرد. در بیشتر مواقع یک کیسه پلاستیکی به مدت ۲۴ ساعت بر روی سطح گذاشته می‌شود. پس از آن کیسه کنار گذاشته می‌شود و اگر سطح زیر کیسه همچنان خشک بود به مرحله‌ی بعدی می‌پردازیم. در غیر این صورت باید زمان بیشتری را برای خشک شدن بتن اختصاص دهید. وجود رطوبت می‌تواند منجر به کندگی و ورم کردن کفپوش شود.

تمیز کردن هر گونه روغن از روی سطح بتن

در این مرحله باید با استفاده از فرچه یا برس و پودرهای شستشو، سطوحی که روغنی یا آلوده هستند را به دقت تمیز کنید. برای اطمینان از تمیز بودن سطح می‌توانید چند قطره آب را روز قسمت‌های مورد نظر بریزید. اگر آب قطره قطره شد، در این صورت سطح تمیز نیست و نیاز است که مجددا شستشو انجام شود.

ساب زنی سطح

در این مرحله با کمک دستگاه ساب‌زنی سطح بتن، به خوبی ساب زنی می‌شود. ساب‌زنی باعث ایجاد خط و خش بسیار ریز در سطح بتن می‌شود. این خط و خش موجب افزایش چسبندگی کفپوش اپوکسی پارکینگ می‌شود. نکته‌ قابل توجه هنگام انجام فرایند ساب‌زنی این است که فردی که با دستگاه ساب‌زنی کار می‌کند، باید تمام نکات ایمنی را رعایت کرده تا گرد و غبار ایجاد شده به گلو و بینی اپراتور وارد نشود.

مقایسه کفپوش اپوکسی پارکینگ با کفپوش بتنی و سایر کفپوش‌ها

نمونه پارکینگ کف اپوکسی بزرگ

تفاوت‌های کفپوش اپوکسی پارکینگ و کفپوش بتنی و دیگر کفپوش‌های سنتی باعث شده است تا کفپوش اپوکسی پارکینگ  مورد استقبال بسیار بیشتری قرار گیرد و روز به روز از محبوبیت بیشتری بین سازندگان و طراحان برخوردار شود. در ادامه قصد داریم کفپوش اپوکسی پارکینگ و کفپوش‌های سنتی را مقایسه کنیم.

    • کفپوش اپوکسی پارکینگ صدای کمتری هنگام حرکت خودرو از خود تولید می‌کند.
    • ضخامت کف کفپوش اپوکسی پارکینگ نسبت به سیستم کفپوش سنتی بسیار ناچیز است.
    • تنوع رنگ کفپوش اپوکسی بسیار بالاتر از کفپوش‌های سنتی است.
    • مقاومت کفپوش اپوکسی در برابر مواد شیمیایی و خورنده، بیشتر است.
    • کفپوش‌های اپوکسی، قابلیت اجرا بر روی همه‌ سطوح بتنی را دارند.
    • زمان اجرای و نصب کفپوش اپوکسی بسیار کم‌تر از کفپوش‌های سنتی است.

کفپوش‌های اپوکسی پارکینگ در طرح و رنگ تنوع بسیار زیادی نسبت به کفپوش‌های سنتی

سوالاتی که ممکن است در این زمینه داشته باشید:

ضخامت کفپوش اپوکسی پارکینگ چقدر است؟

حدود یک تا سه میلیمتر.

دوام و ماندگاری کفپوش اپوکسی پارکینگ چقدر است؟

در صورت اجرای  اصولی بسیار مقاوم است و عمر مفیدی دارد.

آیا پلی یورتان نیز می‌توانید به عنوان کفپوش پارکینگ استفاده شود؟

بله. کفپوش پلی یورتان پارکینگ نیز یکی از گزینه‌های پوشش کف پارکینگ است.