رزین اپوکسی UV از جمله جدیدترین رزین های موجود در بازار است. این رزین ها به واسطه ویژگی ها و کاربرد هایی که دارند، امروزه به یکی از پرطرفدارترین رزین ها تبدیل شده اند. به طور کلی فرمولاسیون و ساختار این رزین ها به نحوی است که با استفاده از اشعه های یو وی سخت شوند. این اشعه ها از جمله اشعه های ساطع شده توسط خورشید هستند و در محدوده ای بین طیف رنگی و اشعه ایکس قرار می گیرند. عمدتا این اشعه های دارای طول های بسیار پایین در حدود ۱۰۰ تا ۴۰۰ نانومتر هستند و همین امر موجب می شود تا فرآیند سخت شوندگی اپوکسی ها به نحو مطلوبی صورت پذیرد.

ویژگی های رزین اپوکسی uv

به طور کلی تفاوت ساختاری رزین اپوکسی UV با رزین های معمولی سبب شده تا این محصولات از ویژگی های متنوعی برخوردار باشند. از جمله ویژگی های این محصولات می توان به موارد زیر اشاره کرد:

سرعت بالای سخت شدن

به طور کلی زمانی که رزین اپوکسی UV تحت اشعه قرار می گیرد، به سرعت زنجیره ها تشکیل شده و ساختاری منسجم پیدا می کنند. سرعت سخت شوندگی بالای این رزین ها سبب شده تا از آن ها بتوان در صنایع گوناگون استفاده کرد.

عدم نیاز به سخت کننده

از دیگر ویژگی های رزین اپوکسی UV عدم نیاز به مواد سخت کننده است. همانطور که گفته شد فرمولاسیون این رزین ها به گونه ای است که برای سخت شدن تنها به طول موج هایی با اندازه ۱۰۰ تا ۴۰۰ نانومتر نیاز داشته باشند.

ویسکوزیته بالا

از جمله ویژگی های رزین اپوکسی یو وی می توان به ویسکوزیته بسیار بالای آن ها اشاره کرد. به طور کلی این مواد خاصیت چسبندگی بالایی داشته و به همین دلیل به راحتی حالت می گیرند.

شفافیت

از دیگر ویژگی های رزین اپوکسی یو وی شفافیت آن است. به طور کلی این رزین دارای ماهیتی شفافی بوده و همین امر موجب شده تا از آن بتوان در انواع صنایع زینتی استفاده کرد.

کاربرد رزین اپوکسی uv

بر اساس آنچه که گفته شد، رزین اپوکسی UV به علت دارای بودن ویژگی های متعدد در صنایع وسیعی قابلیت استفاده را دارا است. عمدتا این رزین ها به علت سرعت سخت شوندگی بالا در صنایع گوناگونی مانند توربین های بادی، صنایع هوا و فضا، ساخت قطعات الکترونیکی با تکنولوژی فوق پیشرفته و همچنین کارهای زینتی کاربرد دارد.

تفاوت رزین اپوکسی UV با سایر رزین ها

به طور کلی رزین اپوکسی UV با سایر رزین های معمولی تفاوت های بسیار عمده ای دارد. همانطور که گفته شد، این رزین ها در مقایسه با رزین های معمولی با سرعت بیشتری سخت می شوند. این عمل سبب می شود تا به راحتی و با سرعت بیشتری اشکال متنوعی تولید نمود. عمدتا این رزین ها برخلاف رزین های معمولی نیاز به هاردنر و یا سخت کننده های شیمیایی ندارند. زنجیره های این رزین ها به محض تماس با اشعه یو وی تشکیل می شوند.

از دیگر تفاوت های رزین اپوکسی UV با سایر رزین های معمولی می توان به ضخامت رزین مورد نظر اشاره کرد. به علت آنکه این رزین ها با تابش اشعه ماورای بنفش سخت می شوند، نمی توان با آن ها قطعاتی با ضخامت زیاد تولید کرد. چرا که این اشعه ها به خوبی نمی توانند به عمق نمونه مورد نظر نفوذ کند. از همین رو این رزین ها در مقایسه با رزین های معمولی در ضخامت محدودیت دارند‌. بر اساس تحقیقات انجام شده عمدتا ضخامت مناسب برای این رزین ها ۳ تا ۴ میلی متر است.

باید این نکته را نیز خاطر نشان کرد که رزین اپوکسی UV زمان طراحی و تغییرات بیشتری دارد. چرا که در ساختار آن ها از مواد شیمیایی استفاده نشده است. به این ترتیب تا زمانی که رزین مورد نظر تحت اشعه ماورای بنفش قرار نگیرد، می توان در شکل و ابعاد و اندازه مدل موردنظر تغییرات ایجاد کرد.