رزین وینیل استر نوع خاصی از رزین پلی استر می باشد و در مواردی که استحکام و مقاومت شیمیایی بهبود یافته در کاربردهای تجاری مورد نیاز است، استفاده می شود. این مواد با واکنش رزین اپوکسی و متاکریلیک اسید ساخته می شوند. این یک زنجیره مولکولی است، که متشکل از چند گروه استری بوده و به گروه های وینیل پیوند دوگانه دارند. این محصول از نظر مکان های واکنش پذیر با پلی استر متفاوت است.

وینیل استر میتواند با استفاده از پراکسیدها سخت شود و با واکنش های شیمیایی (استایرن) رقیق شود. پیوندهای دوگانه باعث می شود، رزین ماهیت انعطاف پذیری پیدا کند. اکثر محصولات، از فرآیندهای قالب گیری ساخته می شوند و نمی توان آنها را در حالت مومی دوباره استفاده کرد. آنها بیشتر برای محیطی طراحی شده اند، که به مقاومت در برابر خوردگی و عملکرد فیزیکی نیاز است.

رزین وینیل استر از نظر خواص و چقرمگی معمولی بوده بین پلی استرها و اپوکسی ها قرار می گیرند و از نظر هزینه یک پله بالاتر هستند. گروه های وینیل دوتایی طولانی تر، که گروه های استر را به هم متصل می کنند، ماهیت انعطاف پذیری را به رزین می دهند. خاصیت انعطاف پذیری، قطعاتی تولید می کند که در برابر ضربه و خمش مکرر، بدون ایجاد ترک مقاومت می کنند.

رزین وینیل استر چه کاربردی دارد؟

رزین وینیل استر را می توان در تمامی مواردی که از رزین پلی استر استفاده می شود، به کار برد. این رزین قادر است جایگزین پلی استرهای غیر اشباع که بر پایه FPR هستند و همچنین فلزات شود. بر این اساس به دلیل مقاومت آن در برابر خوردگی از آن در تانکرهای حمل سوخت، اسیدهای رقیق، حلال ها، در لوله کشی ها و تانک ها استفاده می شود.

رزین وینیل استر در صنایع الکتریکی نیز بر پایه FPR مورد استفاده قرار می گیرد. در این صنعت برای ساخت ایستگاه های تولید برق، تجهیزات انتقال و توزیع برق، آنتن و تلویزیون از رزین وینیل استفاده می شود.

از رزین وینیل استر همچنین در صنایع دریایی به خاطر مقاومت بالای آن در برابر رطوبت و آب استفاده می شود. موارد کاربرد رزین وینیل در صنایع دریایی برای ساخت بدنه های قایق ماهیگیری، بادبان ها، ناوهای نیروی دریایی، موتور قایق ها و… می باشد. سایر موارد کاربردی رزین عبارتند از:

  • به عنوان عایق ضد آب
  • ساخت نمای ساختمان
  • در صنعت رنگ پلاستیک
  • ساخت پوشش های سطحی و حفاظتی
  • ساخت چسب
  • ملات و خمیر پرکننده و چسباننده
  • ایجاد مقاومت در کف زمین
  • ایجاد مقاومت در مخازن
  • استفاده از آن در پوشش سازه های فولادی، سقف و دیوار

پوشش وینیل استر چه ویژگی هایی دارد؟

در مقایسه با رزین پلی استر، رزین وینیل استر دارای مقاومت حرارتی بالاتری بوده و همچنین مقاومت بالایی در برابر خوردگی توسط عوامل شیمیایی و تغییر شکل ساختاری دارد. رزین وینیل همچنین می تواند در برابر ضربه و نیروهای خمشی مقاومت کند، از این رو می تواند کشش را تحمل کند.

وینیل استر حساسیت کمتری به دما و رطوبت محیط دارد و همچنین در برابر گرما بسیار مقاوم است. این محصول همچنین مقاومت بالایی در برابر ترک خوردگی دارد و در برابر حلال های قلیایی و آلی و همچنین آب مقاوم است. استرهای وینیل نسبت به پلی استرها قوی تر بوده و دارای انعطاف بیشتری از اپوکسی ها هستند.

رزین وینیل استر به رنگ طوسی بوده و یا قرمز آجری می باشد. استفاده از این پوش بسیار راحت بوده و با استفاده از غلتک های دستی می توان آن ها را اجرا کرد. این پوشش همچنین در برابر چسبندگی به بتن و فلزات بسیار مقاوم می باشد. هنگام ترکیب آن با آب باید به نسبت های آن دقت کرد، که این نسبت حدود یک به 4 تا 8 می باشد.

مقاومت رزین وینیل استر

مقاومت بالای رزین وینیل استر در برابر خوردگی، سایش، ترک، رطوبت، مواد شیمیایی، گرما و حرارت، مقاومت مکانیکی و… امکان استفاده از آن را در بسیاری از صنایع فراهم کرده است. مقاومت آن در برابر خوردگی به دلیل وجود تعداد بالایی از اتم ها بین گروه های استری، غلظت کم آن ها و… می باشد.

توانایی رزین های وینیل استر برای جلوگیری از حمله شیمیایی در دمای معمولی یا بالا، زیاد است. این رزین ها دارای یک گروه عاملی استری (R-CO2-R’) با یک زنجیره جانبی هیدروکربنی غیر اشباع، مانند یک پیوند دوگانه C=C هستند.

ترکیبی از این ویژگی ها مواد قوی تری نسبت به پلی استرها ایجاد می کند و مقاومت بهتری در برابر شوک حرارتی و مقاومت در برابر حلال ها، اسیدها و اکسیدان های خاص ایجاد می کند. به این ترتیب، برخی از فرمول های رزین های وینیل استر در برابر خوردگی ناشی از مواد شیمیایی مقاوم هستند و می توانند پوشش های مقاومی در برابر خوردگی ایجاد کنند. فرآیند پخت رزین های وینیل استر ممکن است از یک روز تا یک هفته طول بکشد، تا حداکثر خواص مقاومتی به دست آید.