ملات ضد اسید سیلیکات پتاسیم از مقاوم ترین ملات های سیلیکاتی به شمار می آید. این نوع ملات مقاومت بسیار بالایی در برابر انواع اسید دارد و از استحکام مکانیکی و چسبندگی زیادی برخوردار است. یکی از مزایای این نوع ملات، پایداری حرارتی تا دمای 900 درجه سانتی گراد می باشد. و به همین جهت یک پوشش مناسب برای انواع سطوح بتنی و فلزی است که در معرض مواد شیمیایی خورنده قرار دارند.

ملات صد اسید سیلیکات پتاسیم

از مهم ترین مزایای این ملات ضد اسید می توان به مقاومت حرارتی بالا، دوام، ماندگاری و ویژگی ضد خوردگی عالی آن اشاره کرد. ویسکوزیته سیلیکات پتاسیم به تغییرات دما بستگی ندارد. بنابراین این نوع ملات از درزهای آجرها و کاشی ها بیرون زدگی نخواهد داشت. ملات ضد اسید سیلیکات پتاسیم بر خلاف نوع سیلیکات سدیم، پس از استفاده باعث ایجاد شوره یا سفیدک بر روی سطوح نمی شوند. اغلب از این نوع ملات برای پوشش دهی سطوحی که در معرض اسیدها (با غلظت بالا) و مواد شیمیایی مخرب هستند، استفاده می شود. 

ملات ضد اسید سیلیکات پتاسیم دارای دوام و ماندگاری بالایی است.

کاربردهای استفاده از ملات ضد اسید

ملات ضد اسید سیلیکات پتاسیم به دلیل مقاومت شیمیایی بالا در صنایع مختلف کاربرد دارد. یکی از رایج ترین کاربردهای این نوع ملات در نصب و بند کشی کاشی ها و آجرهای مقاوم ضد اسیدی در سطوح کف و دیوار است. ملات ضد اسید سیلیکات پتاسیم به عنوان پوشش محافظتی در سطوح بتنی و فلزی که در معرض خوردگی هستند، به کار برده می شود. این نوع ملات ضد اسید در مخازن الکترولیز، اتاق های باتری و کارخانه های تولید فرآورده های لبنی و غذایی مورد استفاده قرار می گیرد.

همچنین از سطوحی که با مواد شیمیایی مخرب در ارتباط هستند، محافظت می کند. از ملات ضد اسید سیلیکات پتاسیم در اتصال مخازن، بستر سازی برای کفپوش، زهکشی و فونداسیون استفاده می شود. یکی از کاربردهای این ملات در مخازن تولید و نگهداری اسید و کانال هایی است که در معرض اسید و یا بخارات اسیدی قرار دارند. همچنین در نیروگاه ها، پالایشگاه ها، سالن های آبکاری و دودکش های صنعتی نیز به کار برده می شود.

یکی از رایج ترین کاربردهای ملات ضد اسید سیلیکات پتاسیم، در نصب کاشی ها و آجرهای ضد اسیدی است.

کاربردهای ملات ضد اسید سیلیکات پتاسیم

ترکیبات اصلی

ملات ضد اسید سیلیکات پتاسیم ترکیبی غیر آلی است که از دو جز مایع (محلول) و پودر تشکیل شده است. این ملات ضد اسید از ترکیب محلول سیلیکات پتاسیم و پودر ضد اسید بر پایه سیلیکا در مجاورت واکنش شیمیایی تولید می شود. و اغلب نسبت اختلاط محلول به پودر، 1 به 3 قسمت وزنی است. باید توجه داشت که نسبت اختلاط با توجه به شرایط و دمای محیط می تواند متغیر باشد. همچنین ظرف اختلاط باید کاملاً تمیز و خشک باشد.

این ملات در برابر خوردنده بودن اسیدها به جز اسید فلوئوریدریک (هیدروفلوئوریک) بسیار مقاوم است. فرایند شکل گیری این نوع ملات و ترکیبات آن سبب می شود که به عنوان یک لایه پوششی محافظ و نفوذناپذیر برای تثبیت ملات روی سطوح بتنی و فلزی به کار گرفته شود. محلول سیلیکات پتاسیم در دمای بالاتر از 5 درجه سانتی گراد و بدون یخ زدگی نگهداری می شود. پودر ضد اسید ملات هم در جای سرپوشیده و به مدت نامحدود قابل نگهداری است.

ویژگی های ملات ضد اسید سیلیکات پتاسیم

از مهم ترین ویژگی های ملات ضد اسید سیلیکات پتاسیم، مقاومت در برابر طیف گسترده ای از انواع اسیدهای اکسید کننده، اسیدهای معدنی و حلال ها است. این نوع ملات در برابر مواد شیمیایی دارای خاصیت خورندگی، مواد قلیایی، نمک ها، روغن ها، آب یونیزه، آب دریا و آب خالص هم مقاوم می باشد. این ملات ها چسبناکی ملات ضد اسید سیلیکات سدیم را ندارند و هنگام کار روی کاردک و ماله نمی چسبند. به همین دلیل کار بر روی سطوح سهل تر خواهد بود.

این نوع ملات به دلیل استحکام شیمیایی در برابر اسیدهای با غلظت بالا و نیز سولفاته شدن مقاومت بیشتری دارند. ویژگی هایی نظیر استحکام، میزان جذب و تخلخل ملات به عوامل سفت کننده آن بستگی دارد. عوامل سفت کننده آلی، تخلخل و جذب را بالا می برند و عوامل سفت کننده غیر آلی، در برابر رطوبت مقاومت بیشتری دارند. محافظت از سطوح و پوشش دهی، بدون نصب کاشی از دیگر ویژگی های ملات ضد اسید سیلیکات پتاسیم است.

اجرای ملات ضد اسید سیلیکات پتاسیم

مراحل استفاده

یکی از اصلی ترین کاربردهای ملات ضد اسید سیلیکات پتاسیم پوشش دهی و نصب کاشی ها و آجرهای ضد اسیدی است. برای انجام این کار، ابتدا با استفاده از ابزارهای مناسب نظیر کاردک های مخصوص بند کشی و کاشی کاری ضد اسیدی هر دو جز تشکیل دهنده این ملات را با هم اختلاط می کنند.

نسبت این اختلاط با توجه به دما و شرایط محیط از قبل تعیین می شود. سپس محصول را با استفاده از روش تایلینگ ضد اسیدی بر روی محل مورد نظر پخش می کنند. در مرحله بعد، کاشی های ضد اسیدی را نصب می کنند. و در آخر، درزهای بین کاشی ها با ملات ضد اسید سیلیکات پتاسیم پر می شود.

آماده سازی محیط

یکی از مواردی که پیش از کار با ملات ضد اسید سیلیکات پتاسیم باید مورد توجه قرار گیرد آماده سازی محیط است. محیط باید عاری از هر گونه آلودگی (چربی، گرد و غبار) باشد. و برای این منظور می توان از شستشو با مواد شوینده و یا اعمال فشار باد کمک گرفت. برای پاکسازی سطوح فلزی می توان از روش زنگ زدایی استفاده کرد. و در مورد سطوحی که دارای ملات قدیمی هستند، از سنباده یا برس سیمی برای ایجاد چسبندگی و زبری بیشتر استفاده کرد.

بهتر است کار با ملات در محیط های سرپوشیده انجام شود. دمای مناسب هنگام کار بین 10 تا 40 درجه سانتی گراد است. همچنین هنگام کار از لوازم ایمنی مناسب استفاده شود. پس از پایان کار، لازم است ملات ضد اسید حداقل به مدت 24 ساعت در معرض آب و رطوبت قرار نگیرد.

قیمت و خرید ملات ضد اسید سیلیکات پتاسیم

در این صفحه راجع به کاربردها و جزییات فنی ملات ضد اسید سیلیکات پتاسیم صحبت کردیم. شما عزیزان می‌توانید برای استعلام قیمت، دریافت مشاوره‌های رایگان و خرید این محصول با شماره‌های 0303516-0912 ، 22147982-021 و سایر شماره‌های موجود در سایت تماس بگیرید. از شنیدن صدای شما خرسند خواهیم شد.