کفپوش آنتی استاتیک

کفپوش آنتی استاتیک در چه مکان هایی کاربرد دارد؟

آیا می دانید کفپوش آنتی استاتیک در چه مکان هایی کاربرد دارد؟ انتخاب کفپوش صنعتی متناسب با نیاز شما، می تواند امری پیچیده باشد. علاوه بر در نظر گرفتن فاکتورهایی مثل رنگ و متریال، باید به چیزهای دیگر هم توجه کرد. مخصوصا هنگامی که قرار است از مکان موردنظر برای عملیات بسیار حساسی مثل مراقبت های بهداشتی یا فرایندهای تولید استفاده شود.

معمولا در طیف گسترده ای از صنایع، کف باید آنتی استاتیک باشد و کفپوش پلی یورتان یا موارد این چنینی جواب نمی دهد. در ادامه با ما همراه باشید تا شما را با کفپوش های تخصصی آنتی استاتیک بیشتر آشنا کنیم.

تعریف کفپوش آنتی استاتیک

کفپوش آنتی استاتیک کفپوشی است که مانع تولید تخلیه الکترواستاتیک یا ESD می شود. در واقع پالس الکتریسیته استاتیک زمانی اتفاق می افتد که یک فرد یا سطح دارای بار الکتریکی با جسم دیگری در تماس باشد. این تخلیه ممکن است به صورت یک جرقه قابل مشاهده باشد، اگرچه اکثر الکتریسیته ساکن معمولا آشکار نیست.

در بیشتر موارد، تخلیه استاتیک بی ضرر است، حتی اگر هنگام وقوع کمی در فرد ایجاد درد کند. با این حال، تخلیه الکترواستاتیک در محیط های خاص، می تواند بسیار خطرناک و حتی فاجعه بار باشد. در این موارد، نصب کفپوش ضد استاتیک یک گام ضروری در ایجاد یک محیط امن برای کارگران و سایر افراد است.

کفپوش آنتی استاتیک

مکان های پرکاربرد کفپوش ضد استاتیک

با اینکه ممکن است بسیاری از سازمان ها به دلایل مختلف از کفپوش آنتی استاتیک استفاده کنند، اما برخی از صنایع به این کفپوش صنعتی به عنوان یک احتیاط ایمنی اساسی، نیاز دارند. کارگاه های صنعتی و مشاغلی که فرآورده های شیمیایی تولید می کنند و همینطور تمام کسب و کارهایی که ممکن است از مواد شیمیایی یا مواد قابل اشتعال در عملیاتشان استفاده کنند، باید محیط کاری بدون الکتریسیته ای داشته باشند تا از آتش گرفتن مواد شیمیایی، گازها یا حتی ذرات قابل اشتعال میکروسکوپی جلوگیری کنند.

تخلیه الکترواستاتیک می تواند اجزای الکترونیکی حساس را عملا بلا استفاده کند. بنابراین سازمان های درگیر در تولید یا مونتاژ نیمه هادی ها یا کالاهای الکترونیکی، نیاز به کفپوش ضد استاتیک دارند. علاوه بر این، هر جایی مثل بیمارستان ها و اتاق های ترافیک هوایی که به استفاده بدون وقفه از اقلام الکترونیکی تخصصی متکی باشند، باید اقدامات احتیاطی را برای جلوگیری از استاتیک انجام دهند. نمونه های دیگر صنایعی که نیاز به کفپوش آنتی استاتیک دارند، عبارتند از: کارخانه های تولید مهمات یا وسایل آتش بازی، تجهیزات نظامی، میکرومکانیک، لنزهای نوری، فیلم عکاسی، دستگاه های لیزر و بیوتکنولوژی، کارگاه های داروسازی، تولید ایمپلنت جراحی، محیط های پزشکی و حتی برخی از محیط های تولید مواد غذایی و نوشیدنی.

کفپوش ضد استاتیک چطور به ضد الکتریسیته شدن کمک می کند؟

کفپوش های ضد استاتیک با گرفتن الکتریسیته ساکن که به طور طبیعی در هر محیطی ایجاد می شود و انتقال آن از طریق کف به زمین، به از بین بردن الکتریسیته کمک می کنند. با فرستادن الکترون ها به زمین، کفپوش ضد استاتیک مانع از ایجاد و تخلیه الکترواستاتیک به محیط می شود و خطر را از کارگران دور می کند.

تقریبا هر حرکتی، چه راه رفتن فرد روی فرش در محل کار، چه حرکت ماشین روی کفپوش پارکینگ و چه حرکت ماشین های خودکار در یک کارخانه، به الکتریسیته ساکن موجود در محیط کمک می کند. اکثر تخلیه های الکترواستاتیک زیر 3 ولت هستند و اغلب افراد آن را حس نمی کنند. بنابراین ما بسیاری از تخلیه های الکتریکی که در اطرافمان رخ می دهد و می تواند خطرناک باشد را متوجه نمی شویم. با این حال، کفپوش ضد استاتیک می تواند تمام این الکترون ها را قبل از ایجاد واکنش، به زمین منتقل کند.

سخن آخر

صرف نظر از اینکه چه نوع کفپوش آنتی استاتیک را انتخاب می کنید، نصب حرفه ای و آگاهانه آن هم در طول عمر کف تفاوت ایجاد خواهد کرد. شما باید یک شرکت یا پیمانکار باتجربه و قابل اطمینان را انتخاب کنید و اولویت بعدیتان قیمت باشد. کل هزینه هر کفپوش صنعتی، چه ضد استاتیک، رزین، بتن یا موکت، فقط به نصب ختم نمی شود. تعمیر و نگهداری هم جز آن دسته از مواردی است که باید بعد از نصب به فکرش باشید. با این اوصاف ضمانت نامه و کیفیت نیز مهم است. توصیه می کنیم حتما سوابق شرکتی که می خواهید انتخاب کنید را حتما بررسی کنید تا بعدا پشیمان نشوید.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.