ورزش تنیس یکی از ورزش های لوکس و پر طرفدار در کشور های پیشرفته می باشد. زمین مخصوص این ورزش باید دارای کفپوش زمین تنیس مناسبی باشد. هر سبک از ورزش تنیس، نوع خاصی از جنس زمین را می طلبد. انواع مختلف جنس زمین تنیس عبارت اند از: خاکی( رسی)، چمن، سخت و کفپوش ورزشی پلی یورتان. نوع جنس زمین تنیس تاثیر مستقیمی بر کیفیت بازی بازیکنان تنیس دارد. بنابراین باید نوع بازی تنیس با جنس زمین هماهنگی داشته باشد، در غیر اینصورت نه تنها بازی به بهترین نحو انجام نمی شود بلکه مشکلات و آسیب های جسمی زیادی نیز برای بازیکنان ایجاد می گردد.

12 قرن پیش در فرانسه شکل ابتدایی ورزش تنیس اختراع گردید. به دلیل گران بودن تجهیزات و کفپوش زمین تنیس و هزینه های نگهداری و مراقبت از زمین تنیس این ورزش به یکی از لوکس ترین ورزش های دنیا تبدیل شده است.

جنس زمین ورزشی تنیس

همانطور که اشاره شد کفپوش زمین تنیس می تواند از جنس خاکی، چمن، سخت و پلی یورتان باشد. هر سالن و زمین ورزشی با توجه به سبک بازی بازیکنان و میزان بودجه خود می توانند یکی از کفپوش ها را برای زمین خود انتخاب و اجرا کنند.

کفپوش خاکی( رسی): کفپوش های خاکی یا رسی را با رنگ قرمز آنها می شناسیم. این جنس از زمین تنیس بزرگترین مانع در برابر سرعت توپ تنیس است. در نتیجه علاوه بر کاهش چشمگیر سرعت توپ، نقش موثری در تغییر جهت آن نیز دارد. هزینه اجرای این نوع زمین کمتر از بقیه انواع می باشد. اما برای نگهداری از آن باید زمین ورزشی به طور مرتب آبیاری شود که بسیار هزینه بر است.

کفپوش چمن: این نوع از کفپوش زمین تنیس یکی از پر سرعت ترین زمین ها برای حرکت توپ و ورزشکار به شمار می رود. تنها نکته منفی این نوع زمین، رسیدگی مرتب به چمن ها و آبیاری منظم آنها می باشد.

زمین چمن

کفپوش سخت: یکی از متداول ترین نوع زمین تنیس، کفپوش سخت می باشد. این نوع کفپوش را می توان با استفاده از بتن یا آسفالت اجرا کرد. به همین دلیل هزینه اجرا و نگهداری از آن ناچیز است. همچنین سرعت برگشت پذیری توپ در زمین سخت بالا است و مانع بازی بازیکنان نمی گردد. از جمله معایب این نوع زمین می توان ایجاد آسیب های بدنی برای ورزشکاران و انتقال حرارت در روزهای گرم سال نام برد.

نگهداری از زمین چمن

کفپوش پلی یورتان: کفپوش زمین تنیس که به صورت تخصصی طراحی و تولید می شود، پلی یورتان نام دارد. این کفپوش ها به صورت کاشی های مربع شکل در بازار وجود دارند. قدرت برگشت پذیری توپ تنیس بر روی این کفپوش ها بسیار بالا می باشد. همچنین با افزودن یک لایه ضربه گیر در زیر کفپوش می توان میزان ضربه پذیری را چندین برابر کرد. روی کفپوش های پلی یورتان نیز به صورت آج دار و برجسته طراحی شده است. این برجستگی ها از لیز خوردن پای ورزشکاران جلوگیری می کنند.

ویژگی های کفپوش زمین تنیس پلی یورتان:

کفپوش های پلی یورتان به دلیل دارا بودن خاصیت الاستیکی، انعطاف پذیری بالا و جذب بالای تنش و شوک های وارده، بهترین نوع کفپوش زمین تنیس به حساب می آیند. این کفپوش ها چسبندگی بالایی دارند و به راحتی بر روی سطوح سرامیکی، بتنی و آسفالت قابلیت نصب و اجرا دارند.

ویژگی ها:

  • قدرت ضربه گیری بالا در مقایسه با سایر کفپوش ها
  • خاصیت برگشت پذیری سریع توپ بدون کاهش سرعت توپ
  • دوام و طول عمر بالا ( حداقل 10 سال)
  • ضد لغزش بودن آن
  • خاصیت چسبندگی بالا بر روی هر سطح
  • دارای خاصیت ضد باکتری، قارچ، کپک و جرم پذیری
  • قابلیت شستشو و تمیزکاری با شوینده های استاندارد خانگی
  • مقاوم در برابر حرارت بالا، برودت، آب و رطوبت
  • هزینه پایین نگهداری و رسیدگی به آن
  • قابلیت طراحی و خط کشی آسان بر روی این نوع کفپوش
  • اصطکاک و برجستگی های آن مانع لیز خوردن ورزشکار می شود.
  • در برابر اشعه خورشید تغییر رنگ ندارد.
  • خاصیت ارتجاعی آن از آسیب های بدنی ورزشکاران جلوگیری می کند.
  • در نهایت یک سطح یکپارچه، بدون درز و شکاف ایجاد می کند.

کاربرد کفپوش های پلی یورتان:

گرچه کفپوش پلی یورتان به عنوان کفپوش زمین تنیس شناخته شده است اما از آن می توان برای زمین های بسکتبال، والیبال، هندبال، فوتسال و سالن های ورزشی چند منظوره نیز استفاده نمود. به دلیل ویژگی های کفپوش های پلی یورتان، هم برای سالن های سرپوشیده و هم برای فضاهای ورزشی روباز بسیار مناسب هستند.