ماستیک پلی یورتان یکی از با کیفیت ترین مواد آب بندی   است که برای درزبندی سازه های بتنی مصرف می شود. قدرت آب بندی ماستیک پلی یورتان بسیار بالا است و در سه رنگ طوسی، مشکی و سفید تولید می شود. این ماده دارای انعطاف پذیری بالا است، چسبندگی زیادی دارد و در برابر UV مقاومت فوق‌العاده‌ای دارد. این ماده در گرید های مختلف تولید می شود؛ تنوع در تولید ماستیک پلی یورتان کارایی آن را بالا می برد و از این ماده در موارد مختلف استفاده می شود. استفاده از مواد درزبندی در جاهای مختلف سازه ها نتایج متفاوت را به ارمغان می آورد و به تبع کیفیت متفاوتی حاصل می شود.

به دلیل تنوع بالایی که در طراحی و تولید این ماده وجود دارد، هنگامی که آن را خریداری می کنید حتما از کیفیت مواد اطمینان حاصل کنید. با توجه به این که درزبندی در کدام بخش از سازه های بتنی صورت می گیرد، ماستیک پلی یورتان ویژه همان بخش را خریداری کنید.

عملکرد ماستیک پلی یورتان در درزبندی چگونه است؟

قبل از این که عملیات درزبندی با ماستیک پلی یورتان را شروع کنید، محل مورد نظر باید به خوبی تمیز شود. ذرات سست جدا شده از سازه، گرد و غبار، رنگ، چربی، آب و هرگونه ماده اضافی از سطح سازه باید برطرف شوند. سطح سازه که برای درزبندی آماده می کنید باید با استفاده از ساب زدن، سند بلاست و روش های مشابه صاف و هموار شود. اگر سطح بتنی قدیمی است و یا این که ماستیک پلی یورتان با علاوه بر بتن با مصالح دیگر در تماس است، باید از پرایمر استفاده کنید.

۳ الی ۶ ساعت قبل از این که ماده درزبندی را روی سطح بتنی اجرا کنید، مقدار کافی از پرایمر را روی سطح پخش کنید. در صورتی که سطح بعد از این مدت آماده نشد، مجددا پرایمر را روی سطح پخش کنید. با توجه به قدرت جذب بتن، گرمای هوا و رطوبت محیط مدت زمانی که طول می کشد تا پرایمر روی سطح خشک شود، متفاوت است. عرض و عمق پرایمر اجرا شده روی سطح بتنی باید برابر باشد تا بعد از اجرای ماده ماستیک پلی یورتان، شکل کار تمیز و مربعی باشد.

چرا باید از ماستیک پلی یورتان استفاده کنیم؟

ماستیک پلی یورتان درز ها و ترک هایی که روی سطوح بتنی ایجاد می شوند را پر می کند. با استفاده از این ماده بتن های تخریب شده را می توان ترمیم کرد و درز اطراف پنجره و شیشه ی وسایل نقلیه را پر کرد. این ماده درزگیر به صورت تیکسوتروپ اجرا می شود و در نتیجه واکنش با رطوبت خشک می شود. ماستیک بعد از خشک شدن به ماده ای الاستیک و نرم تبدیل می شود. مدت زمان خشک شدن ماستیک  و گیرش،  به عواملی چون دما، رطوبت  و عمق درز  بستگی دارد.

برای پر کردن درز با ماستیک پلی یورتان، سر کارتریج را داخل درز در یک جهت مشخص قرار دهید تا درز به صورت یک شکل پر شود. ماده درزگیر بعد از سی دقیقه کمی خشک می شود و مقدار اضافی آن با استفاده از اسکراچر مخصوصی برش داده می شود. بعد از صاف شدن سطح ماستیک در مرحله ی دوم برای پوشش سطح خارجی سر کارتریج را داخل درز قرار دهید و به صورت پیوسته آن را پر کنید.

نکات مهم هنگام استفاده از ماستیک

برای اجرای ماستیک پلی یورتان نباید از ابزار مرطوب استفاده کنید و استفاده از حلال با آب اکیدا ممنوع است. اجرای ماستیک در سطح های مرطوب نتیجه خوبی ندارد و کیفیت آن افت خواهد کرد. برای اجرای ماستیک روی سطوحی غیر از بتن از قبیل فلز و … اصول خاص آن باید رعایت شود. برای خشک شدن ماستیک باید در مجاورت با هوا قرار گیرد، در طول یک روز در شرایط جوی معمولی ماستیک دو تا سه میلی متر خشک می شود. در صورت استفاده از ماده درزگیر در اتاق دما باید بین پنج تا سی و پنج درجه سانتی گراد باشد. ابزار خود را بعد از اجرای ماستیک به خوبی تمیز کنید؛ در صورت خشک شدن ماستیک به هیچ وجه پاک نخواهد شد.

از ماستیک در چه مواردی استفاده می شود؟

از ماستیک پلی یورتان برای آب بندی درز های انبساطی استفاده می شود، ترک های تصادفی را سیل می کند و درز های اطراف شیشه و در وسایل نقلیه را پر می کند. با استفاده از این ماده درزبندی سطوح فلزی و آلومینیومی انجام می شود.