ضخامت کفپوش اپوکسی چقدر باید باشد؟

هنگامی که یک پروژه کفپوش اپوکسی شروع می‌شود، نکات مهم زیای برای در نظر گرفتن وجود دارد. وضعیت بتن، میزان ترافیک و رفت و آمد، جنس مورد نیاز، ترکیب شیمیایی بهینه و ضخامت کفپوش اپوکسی از مهم‌ترین مواردی است که باید پیش از شروع پروژه آن‌ها در نظر گرفت.

اپوکسی چیست؟

قبل از هر چیز بهتر است بدانیم که اپوکسی چیست و از چه اجزایی تشکیل شده است. اپوکسی خانواده اجزای اصلی یا محصولات نهایی پخته شده رزین های اپوکسی است. رزین اپوکسی که به پلی اپوکسیدها نیز معروف هستند، دسته ای از پیش پلیمرها و پلیمرهای واکنش پذیر است که حاوی گروه های اپوکسید هستند. گروه عاملی اپوکسید نیز در مجموع اپوکسی نامیده می شود.

لایه های ضخامت کفپوش اپوکسی

موثرترین عوامل در تعیین ضخامت کفپوش اپوکسی چیست؟

ضخامت کفپوش اپوکسی از 0.2 میل تا 250 میل (1/4 اینچ) یا ضخامت بیشتر متغیر است. سه عامل اصلی وضعیت بتن، ترافیک عبوری از سطح و مواد شیمیایی محیط تعیین می کند که کدام ضخامت برای برنامه شما مناسب است.

لایه های کفپوش اپوکسی

وضعیت بتن

سطح فشاری که بتن متحمل شده است در تعیین میزان ضخامت کفپوش اپوکسی نقش مهمی دارد. اگر در کفپوش شما ترک های بزرگی وجود داشته باشد، به احتمال زیاد به پوشش اپوکسی ضخیم تری نیاز خواهید داشت، در حالی که بتن تازه ساخته شده ممکن است فقط به یک پوشش نازک نیاز داشته باشد.

ترافیک

مناطق پرتردد نیاز به پوشش اپوکسی ضخیم‌تری دارند. اگر به طور مداوم از تجهیزات سنگین در منطقه استفاده می کنید، احتمالاً یک پوشش ضخیم تری از اپوکسی برای کمک به محافظت از بتن زیر می نیاز خواهید داشت. اگر محیط شما رفت و آمد کمتری دارد، می توانید از کفپوش با ضخامت کمتری استفاده کنید.

 

قرار گرفتن در معرض مواد شیمیایی

بسیاری از شرکت ها از انواع مواد شیمیایی در هر روز کار استفاده می کنند. این برخورد کفپوش با مواد شیمیایی، چه از طریق تمیز کردن کفپوش ها یا مواد شیمیایی مورد استفاده برای تولید محصولات و انجام کار صنعتی باشد، می تواند نقش مهمی در سطح ضخامت کفپوش اپوکسی مناسب شرکت شما داشته باشد.

کفپوش اپوکسی مقاوم در برابر مواد شیمیایی

ضخامت پوشش اپوکسی شما چقدر باید باشد؟

یک پوشش اپوکسی نازک برای مناطق کم تردد عالی است، جایی که صاحب ملک می خواهد جذابیت زیبایی را افزایش دهد و کف خود را راحت تر تمیز کند. پوشش های اپوکسی نازک سریع و آسان نیز  نصب می شوند.

از سوی دیگر، پوشش اپوکسی ضخیم برای کفپوش های بتنی که به شدت آسیب دیده یا فرسایش یافته اند، بهترین است. آن‌ها می توانند ترافیک ناشی از تجهیزات سنگین را کنترل کنند و مدت زمان زیادی دوام خواهند آورد. با این حال، کفپوش اپوکسی ضخیم‌تر به زمان آماده سازی و نصب بیشتری نیاز دارند.

 

چه ضخامت کفپوشی مناسب من است؟

با توجه به میزان ترافیک عبوری از روی کفپوش، به طور کلی کفپوش‌ها را به 3 دسته نازک، ضخیم و فوق ضخیم دسته بندی می‌کنند. در ادامه جزییات این سه دسته بندی را مشاهده می‌کنیم.

پوشش نازک اپوکسی در محیط با ترافیک کم

کفپوش اپوکسی نازک کافی است تا کف‌های کم تردد بدون نیاز به تعمیر و نگهداری بسیار عالی به نظر برسند. بنابراین اگر در حال بازسازی کفپوش پارکینگ خود هستید، یا اگر پارکینگ خود را به عنوان بخشی از فضای زندگی خود محصور می کنید، یک کفپوش اپوکسی پارکینگی نازک با ضخامت 4-6 میل انتخاب خوبی است.

اگر در حال بازسازی کفپوش در کسب و کار خود هستید و می‌خواهید چیزی آسان برای نصب داشته باشید که برای راهروها، مکان‌های انبار یا اتاق استراحت شما خوب به نظر برسد، یک کفپوش اپوکسی نازک‌تر زیبا به نظر می‌رسد و همچنان نسبتاً بادوام خواهد بود.

حتماً تفاوت بین اپوکسی مبتنی بر آب و جامدات را مطالعه کنید. اپوکسی های مبتنی بر آب تعداد مواد جامد بسیار کمتری دارند و بنابراین به اندازه کافی بادوام نیستند اما اگر با بودجه سخت کار کنند مقرون به صرفه تر هستند. یک راه خوب برای ایجاد ضخامت کفپوش اپوکسی این است که یک لایه زیرین یا پوشش پرایمر ضخیم نصب کنید و سپس روی آن را با یک پوشش اورتان که می‌توان از آن برای افزایش ضخامت استفاده کرد، استفاده کرد.

مزایای پوشش های نازک اپوکسی

  • انجام پروژه در کمترین زمان
  • عالی برای سطوحی که به سادگی نیاز به بدون گرد و غبار دارند
  • سطوح بدون لغزش

معایب پوشش های نازک اپوکسی

  • نمی تواند سوراخ ها و لک های عمیق را ترمیم کند
  • خراش اپوکسی ممکن است بتن را نمایان کند

پوشش اپوکسی ضخیم در محیط با ترافیک متوسط

اگر یک کفپوش اپوکسی را در منطقه ای با ترافیک بالاتر قرار می دهید، اگر می خواهید کفپوش اپوکسی ضخیم تری داشته باشید تا در برابر سایش و پارگی مقاومت کند، به ضخامت کفپوش اپوکسی بالاتری نیاز دارید. محبوب ترین کفپوش های اپوکسی برای مشاغل، کفپوش هایی با ضخامت 10 تا 20 میلی متر هستند و معمولاً از سیستم 2 تا 3 لایه تشکیل می شوند.

کفپوش پارکینگ خانه

یک پرایمر، یک پوشش پایه با ساختار بالا و یک لایه پوششی. پوشش ضخیم تر به کف نمای محکمی می دهد و به ایجاد یک سیستم کفپوش جذاب و بسیار بادوام کمک می کند.

مزایای اپوکسی ضخیم

  • فوق العاده بادوام
  • عالی برای مناطق پر تردد
  • می تواند از تجهیزات سنگین پشتیبانی کند
  • خراش ها معمولاً به بتن نفوذ نمی کنند

معایب اپوکسی ضخیم

  • آماده سازی دقیق‌تر کف مورد نیاز است
  • لایه های اپوکسی بیشتری مورد نیاز است
  • فرآیند نصب طولانی تر

پوشش اپوکسی فوق العاده ضخیم در محیط پر ترافیک

اگر یک انبار تجاری، ماشین‌فروشی یا سایر فضاهای تجاری صنعتی مانند آبجوسازی دارید، ممکن است به کفپوش اپوکسی بسیار ضخیم‌تر، تا ۱۲۵ میلی‌متر، برای استفاده از ماشین‌آلات سنگین، نشت مواد شیمیایی و ترافیک وسایل نقلیه نیاز داشته باشید.

نمونه کفپوش اپوکسی و پلی یورتانپارکینگ مجتمع تجاری بسیار بزرگ با ظرفیت بالا

در بسیاری از موارد مقرون به صرفه ترین و مقاوم ترین پوشش، اپوکسی دوغابی است که یک مخلوط ملات اپوکسی 3 جزیی (A، B، سنگدانه، معمولاً ماسه) است. این یک مخلوط دوغاب ایجاد می کند که روی زمین ماله می شود و یک پوشش پایه فوق العاده مقاوم ایجاد می کند. سپس یک لایه رویی برای محصور کردن و محافظت از کف استفاده می شود که به آن جذابیت زیبایی شناسی می دهد.

مشاوره رایگان بهبد صنعت پارسا

شرکت فنی مهندسی بهبد صنعت پارسا با سابقه درخشان فعالیت در بیش از 600 پروژه ملی و شخصی، آماده ارائه خدمات مشاوره‌ای رایگان درمورد کفپوش اپوکسی شماست. هم اکنون می‌توانید با ما تماس بگیرید.

جمع بندی

در این مقاله راجع به مقادیر مختلف ضخامت کفپوش اپوکسی که به آن نیاز دارید صحبت کردیم و به طور کلی کفپوش‌های اپوکسی را به سه دسته محیط‌های کم ترافیک، با ترافیک متوسط و پر ترافیک تقسیم کردیم. هر کدام از این محیط‌ها با توجه به عوامل گوناگون محیطی، به ترتیب از ضخامت کم تا ضخامت زیاد را نیاز دارند.

 

 

 

 

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.