امروزه از کفسازی صنعتی در بیشتر کارخانه ها، بیمارستانها و مکان هایی از این قبیل استفاده می شود. منظور از کفسازی این است که مکانهای پر رفت و آمدی مانند کارخانجات که تجهیزات سنگین در آنها وجود دارد استفاده از کفی مانند سرامیک نمی تواند پاسخگوی این نوع اماکن باشد. چرا که احتمال افتادن اشیاء سنگین روی سرامیک و کف هایی مانند آن موجب شکسته شدن سرامیک می شود. علاوه بر این استفاده از سرامیک، سنگ و … برای مکان هایی با مساحت زیاد اصلا به صرفه نیست و کیفیت زیادی ندارد. چون به مرور زمان فاصله ی بین سرامیک ها به درز تبدیل می شود.

به همین دلیل در مکانهای صنعتی، پارکینگ ها و … باید از کفی استفاده شود که در برابر هر گونه ضربه و فشار، مقاومت بالایی داشته باشد و به مرور زمان کیفیت خود را از دست ندهد. کفسازی صنعتی کفی است که تمام شرایط مناسب جهت اجرا در مکان هایی که ذکر شد را دارد. به همین دلیل امروزه از کفسازی صنعتی به طور چشمگیری افزایش یافته است.

کفسازی صنعتی

انواع کفسازی صنعتی

کفسازی صنعتی به دو دسته تقسیم می شود.

  1. کفسازی که بر پایه ی سیمان است
  2. کفسازی که بر پایه ی پلیمر است

1- کفسازی که بر پایه ی سیمان است مناسب مکان های بسیار بزرگ است. این نوع کف صنعتی مناسب مکانهایی است که رفت و آمد زیادی در آنها وجود دارد. به عنوان مثال از این نوع کف صنعتی در باند فرودگاه ها، پارکینگ های طبقاتی و … استفاده می شود. این نوع کف نیاز به شستشوی روزانه ندارد و نسبت به دیگر کف های صنعتی از نظر تعمیر، راحت تر و کم هزینه تر است.

2- کفسازی که بر پایه ی پلیمر است شامل چند نوع است. اپوکسی و پلی یورتان جزء این دسته از کفسازی صنعتی هستند. ضخامت این کف ها دو میلیمتر تا یک و نیم سانت است. معمولا اپوکسی از پلی یورتان سخت تر است و در مکانهای پر تردد بیشتر از اپوکسی استفاده می شود.

کف اپوکسی صنعتی دارای ظاهری یکپارچه و براق است. این نوع کف صنعتی خود دارای چند نوع است. یک نوع آن ملات اپوکسی است. این نوع کف برای مکان هایی به کار می رود که به یک کف با مقاومت بالا در مقابل مواد شیمیایی نیاز دارند. به عنوان مثال برای مکان هایی مانند کارخانه های تولیدی، گاراژها و … مناسب است. یک نوع دیگر از اپوکسی همراه با کوارتز است. این نوع اپوکسی مناسب مکان هایی است که باید در برابر لغزش مقاوم باشند.

کف صنعتی پلی یورتان دارای چسبندگی بالایی است. این چسبندگی زیاد سبب محبوبیت زیاد آن در کفسازی صنعتی شده است. یکی از مزیت های چشمگیر پلی یورتان ضد جرقه بودن آن است. به همین دلیل در مکان هایی مانند انبار مواد منفجره و مهمات از این نوع کف صنعتی استفاده می شود. این نوع کف ساز صنعتی نیز به صورت یکپارچه و بدون درز است.

مزایای کفسازی صنعتی

کف های صنعتی مزایای زیادی دارند و به دلیل وجود این مزایا استفاده از آن در بیشتر مکانهای صنعتی و تولیدی روز بروز بیشتر می شود. این مزایا شامل این موارد است.

  • با استفاده از کفسازی صنعتی یک کف یکدست، بدون هیچگونه درز و ترکی به وجود می آید.
  • کف صنعتی در برابر هر نوع ضربه و فشار مقاومت بالایی دارد.
  • نظافت و تمیز کردن این نوع کف کار راحتی است.
  • به دلیل نبودن درز از نظر بهداشتی و نفوذ میکروب یک انتخاب مناسب برای مکان هایی مانند بیمارستان و کارخانه های داروسازی است.
  • کف های صنعتی دوام و طول عمر بالایی دارند و به همین دلیل یک کف به صرفه محسوب می شوند.
  • این نوع کف ها دارای تنوع رنگ زیادی هستند که با توجه به محیط می توان هر نوع رنگی را انتخاب کرد.
  • از دیگر مزایای کفسازی صنعتی مقاومت این کف در برابر مواد اسیدی و روغن ها است.

نکاتی در مورد زیرسازی این نوع کفسازی

قبل از انجام هر نوع کف صنعتی ابتدا باید کف مورد نظر جهت اجرا زیر سازی شود. زیرسازی اصولی و استاندارد نقش مهمی در کیفیت نهایی کف اجرا شده دارد. اگر به هر دلیل زیرسازی به صورت اصولی صورت نتیجه ی مورد نظر به دست نمی آید.

*  یکی از نکات مهمی که در کفسازی صنعتی باید به آن توجه کرد یکدست و صاف بودن کف است. کفی که روی آن کفسازی صورت می گیرد باید کاملا صاف باشد و هیچگونه پستی و بلندی نداشته باشد. در مواردی که کاربر مایل باشد که کف مورد نظر دارای شیب باشد، باید در زیرسازی به شیب مورد نظر توجه شود تا زمان اجرای کف صنعتی همان شیب به وجود بیابد.

* یکی دیگر از نکات در زیرسازی نبود رطوبت و چربی در کف است. وجود هر نوع چربی و رطوبت سبب پایین آمدن کیفیت کف های صنعتی می شود.

* یکی دیگر از نکات مهم در زیرسازی کف های صنعتی زبری کف زیرین است. زیرسازی باید تا حدودی با توجه به نظر کارشناس این کار، دارای زبری خاصی باشد. این زبر بودن کف، سبب چسبندگی بیشتر کف صنعتی می شود.