اپوکسی چیست و چه کاربردی دارد؟

اپوکسی در طیف بسیاری زیادی از محصولات، از صنعت گرفته تا هنر کاربرد دارد. شاید این سوال برایتان پیش آمده باشید که اپوکسی چیست؟ چه کاربردی دارد؟ ساختار آن چگونه است؟ مراحل اجرای پروژه اپوکسی چگونه انجام می‌شود؟ و بسیاری از سوالات دیگر که ممکن است به ذهنتان خطور کرده باشد. در این مقاله همراه ما باشید چرا که قصد داریم درمورد ساختار اپوکسی و کاربردهای گسترده آن در صنعت و هنر صحبت کنیم و تصاویر دقیقی از نحوه اجرای پروژه‌های اپوکسی را مشاهده کنیم.

شما عزیزان هچنین می‌توانید برای دریافت مشاوره‌های رایگان در حوزه تهیه و تامین مواد اپوکسی و اجرای پروژه‌های کفپوش اپوکسی و پلی یورتان با شماره‌های 22147982-021 ، 0303516-0912 و سایر شماره‌های موجود در سایت با ما تماس بگیرید. از شنیدن صدای شما خرسند خواهیم شد.

اپوکسی چیست و چگونه ساخته می‌شود؟

اپوکسی خانواده اجزای اصلی یا محصولات نهایی پخته شده رزین های اپوکسی است. رزین اپوکسی که به پلی اپوکسیدها نیز معروف هستند، دسته ای از پیش پلیمرها و پلیمرهای واکنش پذیر است که حاوی گروه های اپوکسید هستند. گروه عاملی اپوکسید نیز در مجموع اپوکسی نامیده می شود.

رزین های اپوکسی ممکن است با خودشان از طریق همپلیمرسازی کاتالیستی یا با طیف وسیعی از واکنش دهنده ها از جمله آمین های چند عملکردی، اسیدها (و انیدریدهای اسید)، فنل ها، الکل ها و تیول ها (معمولاً مرکاپتان ها) واکنش نشان دهند. این واکنش‌دهنده‌های مشترک اغلب به عنوان سخت‌کننده (هاردنر) نامیده می‌شوند و واکنش پیوند متقابل معمولاً به عنوان پخت، نامیده می‌شود.

ساختار شیمیایی رزین اپوکسی

واکنش پلی اپوکسیدها با خود یا با سخت‌کننده‌های چند عملکردی، پلیمر گرما سخت را تشکیل می‌دهد که اغلب دارای خواص مکانیکی مطلوب و مقاومت حرارتی و شیمیایی بالا است.

اپوکسی کاربردهای گسترده ای، از جمله در پوشش های فلزی، کفپوش‌ اپوکسی، استفاده در الکترونیک، قطعات الکتریکی، ال ای دی ها (LED)، عایق های الکتریکی با فشار بالا، تولید برس رنگ، مواد پلاستیکی تقویت شده با الیاف و چسب ها و بسیاری از صنایع دیگر دارد.

کاربردهای اپوکسی

کاربردهای مواد مبتنی بر اپوکسی گسترده است و شامل پوشش‌ها و کفپوش‌ها، چسب‌ها و مواد کامپوزیتی مانند مواردی است که از فیبر کربن و تقویت‌کننده‌های فایبرگلاس استفاده می‌کنند (اگرچه پلی استر، وینیل استر و سایر رزین‌های ترموست نیز برای پلاستیک‌های تقویت‌شده با شیشه استفاده می‌شوند). شیمی اپوکسی ها و طیف وسیعی از تغییرات تجاری موجود، اجازه می دهد تا پلیمرهای پخت با طیف وسیعی از خواص تولید شوند.

به طور کلی، اپوکسی ها به دلیل چسبندگی عالی، مقاومت شیمیایی و حرارتی، خواص مکانیکی خوب تا عالی و خواص عایق الکتریکی بسیار خوب شناخته می شوند. بسیاری از خواص اپوکسی ها را می توان تغییر داد (به عنوان مثال اپوکسی های پر شده با نقره با رسانایی الکتریکی خوب در دسترس هستند، اگرچه اپوکسی ها معمولاً عایق الکتریکی هستند). انواع ارائه عایق حرارتی بالا، یا هدایت حرارتی همراه با مقاومت الکتریکی بالا برای کاربردهای الکترونیکی، در دسترس هستند.

  • کفپوش اپوکسی
  • رنگ و پوشش
  • چسب‌ها
  • ابزار و کامپوزیت های صنعتی
  • برق و الکترونیک
  • نفت و پتروشیمی
  • هوافضا
  • زیست
  • هنر

کفپوش اپوکسی

در محیط های کار تجاری و صنعتی، کفپوش های رزین اپوکسی به دلیل طیف گسترده ای از خواص مطلوب رزین اپوکسی، گزینه ای محبوب برای کفپوش هستند. با این حال، از آنجایی که موضوع کفپوش رزینی می تواند پیچیده باشد، ممکن است ابهاماتی در مورد اصول و تفاوت های ظریف کفپوش های اپوکسی وجود داشته باشد.

انواع کفپوش اپوکسی خانگی، پارکینگ و بیمارستان

به طور خلاصه، کفپوش اپوکسی نوعی سیستم کف رزین مصنوعی است که به عنوان محافظ و تزیین در بالای بسترهای بتنی قرار می گیرد. این سیستم ها می توانند از چندین لایه رزین ترموست تشکیل شوند که پوشش داده می شوند، ماله می شوند یا ریخته می شوند و به طور کلی بر روی یک بستر بتنی اعمال می شوند. هنگامی که لایه های رزین به طور کامل خشک می شوند، سیستم کف یک پیوند قوی و دائمی ایجاد می کند و به عنوان یک مانع غیرقابل نفوذ و تزئینی برای محافظت از بستر عمل می کند.

اپوکسی احتمالاً شناخته شده ترین فناوری کف رزینی است که در نتیجه خواص مقاومت مکانیکی و شیمیایی خوب آن است. کفپوش های اپوکسی را می توان در طیف گسترده ای از رنگ ها، سبک ها، جلوه ها و گزینه های تزئینی سفارشی کرد.

کف اپوکسی صنعتی کار شده در کارخانه

از نظر زیبایی شناسی، کفپوش های اپوکسی بدون درز، بسیار متنوع و قابل تولید در طیف گسترده ای از رنگ ها، سبک ها، جلوه ها و گزینه های تزئینی هستند. این ویژگی ها آن‌ها را برای تاسیسات و مکان های صنعتی و تجاری و منازل و ویلاهای لوکس مناسب می کند.

این محصول به عنوان کفپوش اپوکسی پارکینگ، کفپوش اپوکسی صنعتی، کفپوش اپوکسی بیمارستان، کارخانه و بسیاری از مکان‌های دیگر استفاده می‌شود.

رنگ و پوشش

پوشش‌های اپوکسی دو قسمتی برای سرویس‌های سنگین بر روی بسترهای فلزی ساخته شده‌اند و انرژی کمتری نسبت به پوشش‌های پودری حرارت‌دیده مصرف می‌کنند. این سیستم ها یک پوشش سخت و محافظ با سختی عالی ارائه می دهند. پوشش های اپوکسی یک قسمتی به صورت امولسیون در آب فرموله می شوند و می توانند بدون حلال تمیز شوند.

پوشش رنگ کفپوش اپوکسی

پوشش‌های اپوکسی اغلب در مصارف صنعتی و خودروسازی مورد استفاده قرار می‌گیرند زیرا نسبت به رنگ‌های مبتنی بر لاتکس و آلکید در برابر حرارت مقاوم‌تر هستند. رنگ های اپوکسی به دلیل قرار گرفتن در معرض اشعه ماوراء بنفش تمایل به خراب شدن دارند که به عنوان “گچ کردن” شناخته می شود.

یکی از بهترین نمونه ها سیستم استفاده از اپوکسی های بدون حلال برای پرایمینگ کشتی ها در حین ساخت بود، این سیستم از سیستم اسپری بدون هوای گرم با پیش اختلاط در سر استفاده می کرد. با این کار مشکل احتباس حلال در زیر فیلم که بعداً باعث ایجاد مشکلات چسبندگی شد، برطرف شد.

چسب ها

چسب‌های اپوکسی بخش عمده‌ای از دسته چسب‌ها به نام چسب‌های ساختاری یا چسب‌های مهندسی هستند (که شامل پلی‌اورتان، اکریلیک، سیانواکریلات و سایر مواد شیمیایی می‌شود.) این چسب‌های با کارایی بالا در ساخت هواپیما، خودرو، دوچرخه، قایق، چوب گلف، اسکی، اسنوبورد، و سایر کاربردهایی که در آن اتصالات با استحکام بالا مورد نیاز است استفاده می‌شود. چسب های اپوکسی را می توان به گونه ای توسعه داد که تقریباً برای هر کاربرد مناسب باشد.

چسب اپوکسی

می‌توان از آن‌ها به عنوان چسب برای چوب، فلز، شیشه، سنگ و برخی پلاستیک ها نیز استفاده کرد. آنها را می توان انعطاف پذیر یا سفت، شفاف یا مات/رنگی، تنظیم سریع یا تنظیم کند ساخت. چسب های اپوکسی از نظر حرارت و مقاومت شیمیایی بهتر از سایر چسب های رایج هستند. به طور کلی، چسب های اپوکسی که با گرما عمل می کنند، در برابر حرارت و مواد شیمیایی مقاوم تر از آن هایی هستند که در دمای اتاق عمل می کنند. استحکام چسب های اپوکسی در دماهای بالاتر از 350 درجه فارنهایت (177 درجه سانتیگراد) کاهش می یابد.

ابزار و کامپوزیت های صنعتی

سیستم های اپوکسی در کاربردهای ابزارسازی صنعتی برای تولید قالب ها، مدل های اصلی، لمینت ها، ریخته گری ها، فیکسچرها و سایر وسایل کمکی تولید صنعتی استفاده می شوند. این “ابزار پلاستیکی” جایگزین فلز، چوب و سایر مواد سنتی می شود و به طور کلی کارایی را بهبود می بخشد و هزینه کلی را کاهش می دهد یا زمان انجام بسیاری از فرآیندهای صنعتی را کوتاه می کند. اپوکسی ها همچنین در تولید قطعات تقویت شده با الیاف یا کامپوزیت استفاده می شوند. آنها گرانتر از رزین های پلی استر و رزین های وینیل استر هستند، اما معمولا قطعات کامپوزیتی ماتریکس پلیمری ترموست قوی تر و مقاوم تر در برابر دما تولید می کنند.

سیستم های برق و الکترونیک

رزین های اپوکسی انعطاف پذیر برای ترانسفورماتورها و سلف های گلدانی استفاده می شود. با استفاده از آغشته سازی خلاء روی اپوکسی سخت نشده، حفره های هوای سیم پیچ به سیم پیچ، سیم پیچ به هسته و سیم پیچ به عایق از بین می روند. اپوکسی پخت یک عایق الکتریکی و رسانای گرما بسیار بهتر از هوا است. نقاط داغ ترانسفورماتور و سلف تا حد زیادی کاهش می‌یابد و به قطعه عمر پایدار و طولانی‌تری نسبت به محصول بدون گلدان می‌دهد.

نفت و پتروشیمی

از اپوکسی ها می توان برای بستن لایه های انتخابی در یک مخزن که آب نمک بیش از حد تولید می کنند استفاده کرد. نام این روش “تصفیه قطع آب” است. البته کفپوش‌های اپوکسی نیز در پتروشیمی‌ها و پالایشگاه‌ها کاربرد بسیار گسترده‌ای دارند.

کاربردهای مصرف کننده و دریایی

اپوکسی‌ها در فروشگاه‌ها معمولاً به صورت بسته‌ای حاوی رزین و سخت‌کننده جداگانه، که باید بلافاصله قبل از استفاده مخلوط شوند به فروش می‌رسند. آن‌ها همچنین در قایق فروشی ها به عنوان رزین های تعمیری برای کاربردهای دریایی فروخته می شوند. اپوکسی ها معمولاً در لایه بیرونی قایق استفاده نمی شوند زیرا در اثر قرار گرفتن در معرض نور UV خراب می شوند. آنها اغلب در طول تعمیر و مونتاژ قایق استفاده می شوند و سپس با رنگ پلی اورتان معمولی یا دو بخشی یا لاک های دریایی که محافظت در برابر اشعه ماوراء بنفش را فراهم می کنند، بیش از حد پوشش داده می شوند.

کاربردهای هوافضا

در صنعت هوافضا، اپوکسی به عنوان ماده ماتریس ساختاری استفاده می شود که سپس توسط فیبر تقویت می شود. تقویت کننده های الیافی معمولی شامل شیشه، کربن، کولار و بور هستند. از اپوکسی ها به عنوان چسب ساختاری نیز استفاده می شود. موادی مانند چوب و سایر موادی که دارای فناوری پایین هستند با رزین اپوکسی چسبانده می شوند. اپوکسی ها عموماً از نظر خواص مکانیکی و مقاومت در برابر تخریب محیطی از اکثر انواع رزین های دیگر بهتر عمل می کنند.

زیست

اپوکسی‌های محلول در آب مانند Durcupan معمولاً برای جاسازی نمونه‌های میکروسکوپ الکترونی در پلاستیک استفاده می‌شوند، بنابراین می‌توان آنها را با میکروتوم برش داد (برش نازک) و سپس تصویربرداری کرد.

هنر

رزین اپوکسی، مخلوط با رنگدانه، ممکن است به عنوان یک ماده رنگ آمیزی، با ریختن لایه ها بر روی یکدیگر برای تشکیل یک تصویر کامل استفاده شود. همچنین در جواهرات، به عنوان رزین گنبدی برای تزئینات و برچسب ها، و در کاربردهای نوع دکوپاژ برای هنر، میز و میز استفاده می شود.

مراحل اجرای پروژه کفپوش اپوکسی

انواع کفپوش اپوکسی کدام است؟

  • اپوکسی ضد اسید
  • آنتی استاتیک
  • آنتی باکتریال
  • ضد لغزش
  • دکوراتیو
  • آنتی داست
  • خود تراز
  • پوست پرتقالی

اپوکسی ضد اسید

در کارخانجاتی همچون کاغذ سازی، کارخانجات داروسازی و کارخانه‌های تولید مواد غذایی مواد اسیدی شدیدی در محیط وجود دارد و به همین سبب ممکن است پوشش سطح دچار آسیب‌های شدیدی شود و به همین دلیل از کفپوش اپوکسی ضد اسید استفاده می‌شود.

آنتی استاتیک

کفپوش آنتی الکترواستاتیک یا کفپوش آنتی استاتیک به کفپوش‌هایی گفته می‌شود که الکتریسیته بر سطح آن‌ها جمع نمی‌شود و و به زبانی ساده عایق الکتریکی هستند. برای اجرای کفپوش اپوکسی آنتی استاتیک، نیاز به کف سازی ویژه‌ای نیست.

آنتی باکتریال

در کفپوش اپوکسی آنتی باکتریال امکان رشد قارچ، کپک، باکتری و سایر میکروارگانیسم ها بر روی سطح این محصول وجود ندارد. این نوع از کفپوش اپوکسی، فاقد برجستگی یا فرو رفتگی است و بدون درز تولید می‌شوند. بیمارستان‌ها،  آزمایشگاه ها و داروخانه‌ها محیط‌هایی هستند که بیشترین استفاده را از  کفپوش اپوکسی آنتی باکتریال را به خود اختصاص داده‌اند.

ضد لغزش

کفپوش اپوکسی ضد لغزش از بافت‌های مختلف درشت تا ریز تشکل شده‌اند تا مانند سایر فپوش‌های اپوکسی تجاری و صنعتی، در زمان وجود رطوبت در معرض خطر لغزش قرار  نگیرند. استخرها و سالن‌های ورزشی از جمله محیط‌هایی هستند که از وجود این کفپوش‌ها بهره می‌برند.

دکوراتیو

آنتی داست

خود تراز

پوست پرتقالی

قیمت کفپوش اپوکسی

قیمت کفپوش اپوکسی اولین مسئله‌ای است که کارفرما درمورد آن کنجکاو می‌شود. عوامل مختلفی در تعیین قیمت کفپوش اپوکسی نقش دارند: جنس و کیفیت سطح، نوع زیرسازی محیط مورد نظر، متراژ اجرا، ضخامت پیشنهادی اجرا، کیفیت کفپوش اپوکسی و ماشین آلات مورد نیاز از اصلی‌ترین فاکتورهایی هستند که به طور مستقیم در قیمت کفپوش اپوکسی تاثیر گذار هستند.

  1. نکته) برای استعلام دقیق قیمت پروژه کفپوش اپوکسی با کارشناسان ما تماس بگیرید.
  2. نکته) زیرسازی و کف سازی اصولی از مهم‌ترین نکاتی است که می‌تواند در کاهش قیمت پروژه موثر واقع شود.
  3. نکته) کیفیت مواد استفاده شده در پروژه اپوکسی، نقشی مهم در تعیین قیمت خواهد داشت.

جمع بندی

در این مقاله درمورد ساختار ماده شیمیایی اپوکسی و کاربرد آن در زندگی و صنعت صحبت کردیم. در ادامه با توجه به گستردگی استفاده از کفپوش های اپوکسی، مراحل اجرا و پیاده سازی آن را توضیح دادیم و انواع مختلف کفپوش اپوکسی و کفپوش صنعتی که در محیط‌های مختلف استفاده می‌شود را معرفی کردیم. شما عزیزان می‌توانید برای دریافت مشاوره‌های رایگان با شماره‌های 22147983-021 ، 22147982-021 ، 0303516-0912 و 0303517-0912 تماس حاصل نمایید.

 

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.