کفپوش اپوکسی در فضای باز

کفپوش ورزشی فضای باز با پلی یورتان

ورزش در فضای آزاد می‌تواند بسیار لذت بخش باشد، اما قطعا محیط انجام ورزش نیاز به یک کفپوش ورزشی فضای باز مناسب دارد. هر کفپوشی مناسب ورزش در فضای باز نیست، بلکه باید ویژگی های خاصی داشته باشد. کفپوش ورزشی فضای باز باید دارای مقاومت بالا در برابر شرایط مختلف مثل باران، برف، یخ زدگی، اشعه خورشید و… باشد. همچنین این کفپوش ها باید به نحوی طراحی شوند که ایمنی ورزشکاران را تامین کنند و از لغزش پاهای آن ها جلوگیری کنند.

کفپوش ورزشی فضای باز باید در برابر اشعه نور خورشید مقاوم باشد و تغییر رنگ ندهد. این کفپوش ها باید ساختاری داشته باشند که با افزایش و کاهش دما در زمستان و تابستان و تغییر ابعاد آنها از سطح جدا نشوند.

کفپوش ورزشی فضای باز

کفپوش ورزشی فضای باز چند منظوره پلی یورتان

کفپوش ورزشی پلی یورتان، بر خلاف کفپوش های رولی به صورت یکپارچه و بدون درز اجرا می‌شود. ساختار این کفپوش به صورت دو جزئی و بر پایه رزین های پلی یورتان است. کفپوش پلی یورتان چسبندگی نسبتا زیادی روی سطوح بتنی، سرامیک و غیره دارد و در برابر مواد شوینده شیمیایی، اشتعال و قارچ و باکتری مقاوم می‌باشد.

کفپوش ورزشی فضای باز پلی یورتان در رنگ های مختلف تولید می‌شود و دارای کشسانی و انعطاف پذیری بالایی است به همین دلیل در سالن های ورزشی مثل بدنسازی هم کاربرد دارد.

این کفپوش به دلایل مختلفی مثل مقاومت بالا در برابر خورشید، سرما و گرما، قابلیت ترمیم و روکش مجدد در صورت آسیب دیدگی و…. برای اجرا در فضای باز بسیار مورد استقبال قرار گرفته است.

کفپوش ورزشی پلی یورتان چه مزایایی دارد؟

کفپوش ورزشی پلی یورتان به دلیل داشتن ویژگی های انعطاف پذیری و ضد لغزش بودن از لحاظ تامین ایمنی ورزشکاران بسیار مناسب است. طبق استانداردهای بین المللی این کفپوش دارای خاصیت بالای جذب نیرو در هنگام ضربه است، این ویژگی مانع از آسیب دیدگی ورزشکاران می‌شود. همچنین خاصیت اصطکاک بالای آن از سر خوردن ورزشکاران جلوگیری می‌کند.

یکی دیگر از مزیت های کفپوش ورزشی پلی یورتان این است که دارای تنوع بسیار بالایی در طرح و رنگ می‌باشد. شما حتی می‌توانید از رنگ و یا لوگوی تیم یا سازمان خودتان برای طراحی کف زمین استفاده کنید. ساختار کفپوش ورزشی پلی یورتان دوست دار محیط زیست است، چون دوام بسیار بالایی دارد و علاوه بر این در ترکیبات آن از جیوه، سرب و سایر فلزاتی که به محیط زیست آسیب می‌زنند به کار نرفته است.

کفپوش ورزشی فضای باز پلی یورتان از لحاظ هزینه بسیار مقرون به صرفه است. چون دارای مقاومت بالایی در برابر ساییدگی و از بین رفتن است، همچنین در صورت آسیب به راحتی می‌توانید آن را تعمیر کنید. هزینه نگهداری آن بسیار پایین است و می‌توانید کفپوش خود را با هرگونه ماده شوینده و ضد عفونی کننده تمیز و نگهداری کنید.

کفپوش ورزشی پلی یورتان

نصب کفپوش ورزشی پلی یورتان

روش نصب کفپوش ورزشی پلی یورتان به کاربرد و نیاز کف بستگی دارد و به طور کلی به دو روش نصب می‌شوند.

  1. اجرا در سالن های چند منظوره که فقط از روکش با ضخامت 4 میلیمتر پلی یورتان استفاده می‌شود.
  2. نوع دوم که بیشتر در سالن های مخصوص کودکان یا ورزش هایی که احتمال آسیب به ورزشکار بالا است اجرا می شود. در این روش ابتدا سطح مورد نظر را با پوشش گرانول به ضخامت 10 میلیمتر می‌پوشانند. سپس روی این پوشش را با روکش پلی یورتان با ضخامت 2 تا 3 میلی متر اجرا می‌کنند.

 

لایه های کفپوش ورزشی فضای باز پلی یورتان

کفپوش ورزشی فضای باز پلی یورتان از لایه های مختلفی تشکیل شده است که در ادامه به آن ها می‌پردازیم:

پرایمر

لایه اول که پرایمر نامیده می‌شود، دارای قابلیت نفوذ بالا در موزاییک، بتن، سنگ و چوب است. این آستری با قابلیت چسبندگی بالا به سطوح، موجب افزایش چسبندگی لایه های بعدی و همچنین مانع نفوذ رطوبت و جدا شدن روکش می‌شود.

لایه گرانولی

سطوح با گرانول EPDM به ضخامت 5 تا 10 میلی متر به وسیله چسب مخصوص پوشانده می‌شوند.

لایه میانی تسطیح کننده ماستیک پلی یورتان

فرمول این لایه ماستیک بر اساس رزین های پلی یورتان دو جزئی بدون حلال می‌باشد و دارای چسبندگی مناسبی به انواع سطوح مختلف است. این ماستیک به دلیل ویژگی های مکانیکی و انعطاف بالا برای سالن های ورزشی چند منظوره، پیست های دومیدانی و چسباندن لایه های مختلف به همدیگر بسیار مناسب است.

روکش پلی یورتان

یکی از لایه های کفپوش ورزشی فضای باز پلی یورتان، روکش پلی یورتان است. این لایه دارای ساختاری شبیه به لایه میانی می‌باشد و همچنین از چسبندگی بالایی برخوردار است. روکش پلی یورتان به دلیل خاصیت خود تراز بودن دارای سطحی صاف و صیقلی است.

رنگ ضد خش

این لایه ترکیبی از رزین پلی استر هیدروکسیل و سخت کننده ایزوسیانات است. رنگ ضد خش به کار رفته در روکش ورزشی پلی یورتان دارای مقاومت بالا در برابر شرایط جوی، رطوبت، آلودگی و عوامل مکانیکی است. این لایه بعد از خشک شدن با ویژگی چسبندگی مطلوب و مقاومت در برابر خش از لایه های زیرین محافظت خواهد کرد.

 

ساخت کفپوش ورزشی فضای باز با پلی یورتان

امروزه کفپوش صنعتی بسیار در بازار داخلی طرفدار پیدا کردن به این دلیل که در عصری که ما زندگی میکنیم دیگر پوشش ها و کفپوش های قدیمی جایگاه خاصی ندارد و برای کف سالن های ورزشی و فضای باز ها می توانید از کفپوش های اپوکسی استفاده کنید. کفپوش ورزشی پلی یورتان فضای باز باید استاندارد ها و ویژگی هایی داشته باشد تا بتواند به مرور زمان هیچ گونه مشکلی به وجود ندارد و این کار را می توان در سالن های بدنسازی ورزش های رزمی و سالن های چند منظوره که سقف ندارد استفاده و بسیار برای این زمین ها مناسب می باشد .

کفپوش برای زمین والیبال در فضای باز

کفپوش برای زمین والیبال در فضای باز

یکی از موارد بسیار مورد استفاده برای کفپوش ورزشی فضای باز در زمین های والیبال و بسکتبال و فوتسال می باشد به این دلیل که این زمین ها در هر زمان و هر مکانی قابل استفاده است می تواند بسیار کاربردی باشد و ویژگی که باید داشته باشد این است که در برابر بسیاری از عوامل محیطی مقاوم سازی شده باشد و همچنین دارای ویژگی هایی باشد که بتواند برای ورزش مورد نظر مفید واقع شود همچنین باید از موادی استفاده نمود در تمامی دما های موجود در طول روز و فصول قابل استفاده باشد .

نحوه ی نصب کفپوش ورزشی فضای باز با پلی یورتان

کفپوش اپوکسی در فضای باز

می توان از کفپوش ورزشی فضای باز استفاده نمود و این کفپوش ها همانطور که گفته شد برای فضای باز می بایست دارای ویژگی ها و خاصیت هایی باشند که جهت ورزش های مختلفی قابل استفاده باشند اما نکته‌ای که باید به آن دقت کرد این است که ورزش هایی مانند اسکیت و یا ورزش هایی که فعالیت های سنگین بر روی کفپوش صورت می‌گیرد باید مقاومت را بالاتر برد و نکته ی بسیار قابل توجه در نصب می باشد زیرا باید به صورت یکپارچه و همگن باشد تا هیچگونه درز و تبله ای بر روی کفپوش به وجود نیاید .

ساخت کفپوش ورزشی فضای باز با پلی یورتان

نحوه نصب این نوع کفپوش ها در فضای باز

نحوه نصب کفپوش ورزشی فضای باز مانند کف پوش های دیگر می باشند .

اما باید طوری طراحی شود که نیاز به چسب زیادی نداشته باشد .

زیرا می‌تواند مشکل ساز باشد و همچنین باید کفپوش را طوری طراحی کرد .

از مواد مخصوص استفاده نمود که سطح اصطکاک را بسیار پایین بیاورد .

زیرا کفپوش های ورزشی که در سالن ها مورد استفاده قرار می‌گیرد و ورزشکاران می‌خواهند .

بر روی آن دوندگی داشته باشند باید اصطکاک بسیار کمی داشته باشد اما به گونه ای نباشد .

که ورزشکار به راحتی بر روی آن لیز بخورد .

همچنین مراقبت های لازم برای نگهداری آن رعایت شود تا کفپوش سالیان سال به راحتی قابل استفاده بماند .

 

 

1 پاسخ
  1. کفپوش بهبد صنعت پارسا
    کفپوش بهبد صنعت پارسا says:

    خیر ، در صورت استفاده از کفپوش های با کیفیت هیچ گونه مشکلی پیش نمیاد .

دیدگاه خود را ثبت کنید

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.