محاسبه حجم گروت

امروزه از گروت به عنوان یکی از مواد و مصالح مورد نیاز در ساختمان سازی استفاده می شود. گروت در پایه های رزین اپوکسی و سیمانی در بازار یافت می شود که بسته به نوع آن دارای موارد مصرف و طرز تهیه ی ویژه می باشد. به طور کلی هنگام گروت ریزی باید شرایط آب و هوایی را بررسی کنید و دمای هوا باید بین 5 تا 25 درجه ی سانتی گراد و رطوبت هوا و بارندگی نیز کمتر از 4 درصد باشد.

برای دسترسی به نحوه ی استفاده و اصول گروت ریزی می توانید به دیتاشیت ها و کتاب های راهنمای گروت ریزی نیز مراجعه بفرمایید. در ادامه موارد بیشتری را در خصوص این ماده ی صنعتی و شیمیایی به سمع و نظر شما عزیزان می رسانیم.

موارد مورد بررسی:

  • چگونگی محاسبه حجم گروت
  • گروت چیست و چه کاربردی دارد؟
  • انواع گروت

برای کسب اطلاعات بیشتر تا پایان این مقاله با ما همراه باشید.

چگونگی محاسبه حجم گروت

    محاسبه حجم گروت یکی از عوامل بسیار مهم در گروت ریزی می باشد. به این ترتیب می توان مقدار دقیق گروت مورد نیاز را به دست آورد و در هزینه ها صرفه جویی کرد. برای این کار ابتدا باید ابعاد محلی را که قصد گروت ریزی دارید؛ به دقت و بر حسب متر اندازه گیری کنید. در نهایت عدد به دست آمده را در 2000 ضرب کنید. ممکن است برای شما سوال پیش بیاید که 2000 چیست و چه نقشی در محاسبه دارد؟ باید بگوییم که 2000 همان وزن مخصوص گروت بر حسب کیلوگرم می باشد. حال عدد پایانی وزن گروت مورد نیاز شما می باشد. اگر برای شما این سوال پیش آمده که گروت چیست و چه کاربردی دارد؟ در قسمت بعدی به این مورد می پردازیم.

بخوانید: کفپوش اپوکسی چیست؟

گروت چیست و چه کاربردی دارد؟

گروت کاربردی مشابه ملات دارد و برای پر کردن شیارها، فضاهای خالی و ترک ها مورد استفاده قرار می گیرد. از این رو کاربرد این ماده در  نصب ریل ماشین آلات، برینگ پل ها، حایل ها، کفپوش پارکینگ، زیر صفحه ی ستون ها و غیره بسیار فراوان می باشد. در واقع گروت ماده ای است که از ترکیب سیمان، آب و یک سری مواد افزودنی متداول به دست می آید که قابلیت انتقال نیروی وارده را به بخش فونداسیون بتنی دارد. به این ترتیب اتصال پایدار و مقاومت مطلوب به وسیله ی گروت ریزی اصولی به دست می آید. گروت ریزی به دو روش گروت خشک و گروت سیال انجام می گیرد که هر کدام بسته به شرایط موجود مورد استفاده قرار می گیرند.

پس از محاسبه حجم گروت مورد نیاز و تهیه ی آن، حال باید روش گروت ریزی را انتخاب و اجرا کنیم. روش اول یعنی گروت خشک با استفاده از نیروی تراکمی صورت می گیرد که به علت روان بودن گروت، ماده به راحتی در نقاط مورد نظر جای می گیرد.

روش دومی که تحت عنوان گروت سیال نام گذاری شده است در زمان هایی که حفره ها و سوراخ های موجود بسیار ریز و غیر قابل دسترس باشند؛ توسط اوپراتور مورد استفاده قرار می گیرد. لازم به ذکر است که این ماده در زمره ی مواد مضر برای انسان و محیط زیست نمی باشد. با این حال نباید توسط انسان بلعیده شود و یا با چشم تماس پیدا کند. هم چنین باید بگوییم که این ماده جزء مواد آتش زا نمی باشد. در ادامه انواع گروت را نام می بریم.

انواع گروت

گروت های پلیمری، در واقع همان گروت های سیمانی اصلاح شده هستند که دو جزء دارند. از جمله خاصیت های ویژه ای که این گروت ها دارند می توان به آب بند کنندگی بالا و مقاومت کششی و خمشی مطلوب اشاره کرد. گروت های اپوکسی سه جزئی بدون حلال و با شکل پذیری بالا یکی دیگر از انواع گروت های پر کاربرد هستند.

این گروت ها بسته به دمای محیط باعث سخت شدن سریع سازه می شوند. مقاومت بالا در برابر مواد شیمیایی و ارتعاشات مکانیکی، سخت شدن بدون جمع شدگی و چسبندگی بالا به زیر کارهای معدنی و فولادی از جمله مزیت های گروت های اپوکسی می باشند. رزین اپوکسی، هاردنر یا سخت کننده، دانه بندی ویژه سیلیسی و عمل آورنده ی آمین از جمله مواد تشکیل دهنده ی گروت اپوکسی می باشند.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.