دلایل ترک خوردن بتن بعد از بتن ریزی چیست؟

یکی از مصالح پرکاربرد در ساخت و سازهای ساختمانی، بتن می باشد که عوامل مختلفی در ایجاد ترک بر روی آن تاثیر گذار است. یکی از دلایل ترک خوردن بتن پس از بتن ریزی کیفیت ضعیف بتن می باشد. از دیگر عوامل تاثیر گذار در ایجاد ترک در بتن می توان به طراحی ساختاری نامناسب، فاصله نامناسب میله های فولادی، دهانه بزرگ دال (slab)، سنگدانه های نامناسب و غیره اشاره کرد.

با مشاهده ترک ابتدا باید دلایل ترک خوردن بتن را مورد بررسی قرار داد. به این دلیل که در اکثر مواقع ممکن است ترک عمق چندان زیادی نداشته و تنها ظاهر آن ترک خورده به نظر برسد. در موارد دیگر ممکن است این ترک ها عمق بیشتری داشته باشد، که باید نسبت به مقاوم سازی آنها اقدامات لازم صورت گیرد. به این منظور ابتدا باید ترک های ساختمانی مورد بررسی قرار گرفته شود تا نوع آن تعیین شود.

شرایط محیطی چگونه باعث ایجاد ترک در دال های بتن مسلح می شود؟ حملات سولفات زمانی رخ می دهد که دال بتن مسلح در شرایط محیطی سخت مانند مناطق ساحلی ساخته شود. در نتیجه حمله سولفات باعث ایجاد ترک در بتن خواهد شد. در ادامه این مطلب با انواع ترک هایی که در بتن به وجود می آید، بیشتر آشنا می شویم.

انواع ترک در بتن

دلایل ترک خوردن بتن متفاوت است و به عوامل مختلفی بستگی دارد. بر این اساس ترک ها را به انواع مختلفی تقسیم می کنند، که عبارتند از:

  1. ایجاد ترک بر اثر تکان خوردن و حرکت میلگردها که در ساعات اولیه پس از ریختن بتن به وجود می آیند.
  2. ترک خوردن بر اثر نشست خمیری بتن که در مدت زمانی بین 10 دقیقه تا 3 ساعت پس از ریختن بتن به وجود می آید. دلایل ترک خوردن بتن در این مورد، جابجایی ذرات سنگدانه به پایین و بالا آمدن ذرات سیمان است، که جایگزین سنگدانه ها در سطح می شود.
  3. ترکهایی که بر اثر جمع شدگی پلاستیک به وجود می آیند. این ترکها در مدت زمانی بین 30 دقیقه تا 6 ساعت پس از بتن ریزی به وجود می آیند. ترک خوردگی در مرحله ای اتفاق می افتند که بتن هنوز دارای خاصیت خمیری شکل است. این نوع ترک ها را هم می توان در سازه های بتنی مسلح و هم غیر مسلح مشاهده کرد.
  4. ترک هایی که بر اثر انقباض حرارتی در مدت زمان کوتاهی به وجود می آیند. این نوع ترک ها در زمانی بین 1 روز تا دو یا سه هفته پس از بتن ریزی خود را نشان می دهند. بین آب و سیمان عملیاتی به وجود می آید که به آن هیدراتاسیون گفته می شود که واکنشی گرمازا است، حرارت تولید کرده و شروع به انبساط می کند. در صورت ایجاد هرگونه مقاومت در مقابل این انبساط، تنش های فشاری ایجاد می شوند. وقتی دما به بالاترین سطح ممکن می رسد بتن سرد شده و حجم آن کاهش پیدا می کند. در این مرحله بتن از مقاومت کمی برخوردار است و در همین مرحله است که ترکها به وجود می آیند.
  5. ترکهایی که بر اثر جمع شدگی و در نتیجه خشک شدگی و در مدت زمان طولانی به وجود می آیند. این ترکها پس از گذشت چند هفته تا چند ماه از بتن ریزی مشاهده می شوند. با از دست رفتن رطوبت موجود در بتن حجم آن کاهش پیدا می کند، که به آن انقباض بر اثر خشک شدن گفته می شود. لایه سطحی خشک شده و حجم و مقاومت آن کاهش پیدا می کند. عدم تحمل و مقاومت بتن در برابر این تغییرات باعث ایجاد ترک می شود.

مقاوم سازی ستون های بتن مسلح چگونه است؟

طراحی ستون بتن مسلح (RC) با پیروی از رویه های خاصی انجام می شود. با این حال، برخی از قوانین و الزامات خاص باید رعایت شود. این شرایط خاص معمولاً به نسبت آرماتور، اندازه میلگردها، فاصله میلگردهای فولادی، اندازه و فاصله اتصالات یا مارپیچ های جانبی، ضخامت پوشش بتنی، تعداد میلگردهای فولادی و ابعاد ستون مربوط می شود.

برای اینکه از دلایل ترک خوردن بتن کاسته و باعث تقویت ستون های بتن مسلح شویم دو راه پیش رو داریم:

  • مقاوم سازی ستون بتنی با ژاکت بتنی
  • مقاوم سازی ستون بتنی با ژاکت فولادی
  • مقاوم سازی با استفاده از الیاف FRP

تمامی این روش ها به بالا رفتن مقاومت در برابر لرزش هایی از جمله زلزله کمک کرده و مقاومت برشی و خمشی را در ستون ها افزایش خواهد داد.

کفپوش اپوکسی، بهترین جایگزین کفپوش بتنی

کفپوش اپوکسی یک نوع «کفپوش مدرن مقاوم و زیبا» است که امکان پیاده‌سازی آن بر روی سنگ، موزاییک، سیمان، سرامیک، بتن و فلزات وجود دارد. در واقع این کفپوش از اپوکسی که یک ماده پلیمری است، ساخته شده و از لحاظ دوام و زیبایی بسیار به صرفه و کارآمد می‌باشد.

ساده ترین تعریف کفپوش اپوکسی که نوعی از همان کفپوش پلیمری است، عبارت است از سطح کفپوشی شامل چندین لایه اپوکسی که بر روی کفی با عمق حداقل دو میلی متر اعمال می‌شود.

کفپوش اپوکسی از یک سیستم اپوکسی دو قسمتی تشکیل شده است – ترکیبی از رزین های پلیمری و سخت کننده ها که بسیار شبیه چسب اپوکسی است. هنگامی که این مواد به درستی مخلوط شوند، رزین اپوکسی و هاردنر به یکدیگر واکنش نشان می دهند که در نتیجه منجر به ایجاد پیوند شیمیایی با کف می شود. این پیوند شیمیایی یک ماده پلاستیکی سفت را ایجاد می کند که بادوام و مقاوم در برابر تخریب است و به خوبی به بستر کف می چسبد.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.