پلی یورتان چیست و چه کاربردی دارد؟

زندگی  امروزه انسان به علت پیشرفت بسیار در همه ی بخش ها نسبت به گذشته بسیار متفاوت تر شده است. یکی از پیشرفت های که باعث به وجود آمدن تغییرات بسیار در زندگی انسان شده است پلی یورتان می باشد. یکی از پرمصرف ترین پلیمر های ساخته شده پلی یورتان ها می باشند. به همین سبب کاربرد های بسیار متفاوت و زیادی دارند که در این متن برای شما آن ها را به صورت کامل توضیح می دهیم .

پلی یورتان چیست؟

پلی اورتان پیوندی است که از واکنش پلی ال ها و ایزوسیانات ها ساخته می شود.  در کشور آلمان توسط اوتو بائر کشف شد. پلی یورتان ها به علت ویژگی های بسیاری که داشتند به سرعت در بخش های زیادی از صنایع دنیا مورد بهروری قرار گرفتند. ساختار این پلیمر ها از یک واکنش افزایشی به وجود آمده است. این پلیمر ها یک ویژگی بسیار عالی دارند که همان ویژگی باعث استفاده متعدد آن ها شده است ساختار این پلیمر ها نیاز به افزایش دما ندارد و در دما محیط واکنش میپذیرند. پلی یورتان ها در اشکال بسیار متفاوت ساخته می شوند مانند: پودرها- الاستومرها- مایعات- فیلم- فراورده های فوم و امولسیون ها و …

کاربرد های پلی یورتان ها

همان طور که گفتیم این پلیمردر انواع بسیار متفاوتی ساخته و مورد استفاده قرار می گیرد از جمله ترموپلاستیک الاستومرها و رزین و رنگ و پوشش و فوم های سخت و فوم های نرم و … . در این بخش کاربرد آن را برای شما شرح دهیم .

اولین کاربرد این پلیمردر لوله ها است. به این منظور که از پلی یورتان ها به عنوان پوشش سطح لوله های که در زیر خاک قرار می گیرند استفاده می شود. این کار به دلیل محافظت از لوله ها در برابر پوسیدگی و فرسودگی انجام می شود. اما به دلیل این که این پلیمر می تواند ترکیبات سمی از خود آزاد نمایند استفاده از آن در لوله ها خیلی متداول نیست. دومین کاربرد پلی یورتان ها جلادهی آن است. منظور از جلادهی این پلیمر چیست؟ از پلی یورتان ها به عنوان رنگ نیز می شود استفاده نمود. پلی یورتان ها به دلیل ظاهر براق و روغنی که دارند مورد استفاده قرار می گیرند به خصوص در سطوح چوبی که ظاهر عالی به آن می دهد.

سومین کاربرد این پلیمر در رنگ ها است. این پلیمر به غیر از ظاهر زیبایی که به سطوح می دهد در برابر نور خورشید نیز بسیار مقاوم است این دلیل یکی از مهم ترین مواردی است که از پلی یورتان ها در بخش پوشش استفاده می شود. اما این پلیمر مزایای بسیار دیگری نیز دارد از جمله : مقاومت در مقابل شرایط آب و هوایی به خصوص در مناطق شمالی کشور که بارش باران زیاد و رطوبت بسیار بالایی وجود دارد- سرعت بالایی در خشک شدن دارد که باعث بالاتر رفتن سرعت کار می شود- تنوع بالایی در رنگ ها دارد- چسبندگی خوب و مناسبی را ارائه می دهد. از استفاده های رنگ پلی یورتان در رنگ نمودن اسکله ها و رنگ کفپوش ساختمان ها و …  می توان نام برد.

کاربرد در کفپوش ساختمان: کفپوش پلی یورتان

چهارمین کاربرد استفاده از این پلیمر  استفاده در کفپوش ساختمان ها است. یکی از مهم ترین چالش هایی که در بخش ساختمان سازی با آن روبرو می شوید انتخاب یک کفپوش عالی برای ساختمان است. به دلیل هزینه ی بسیاری که دارد همه به دنبال بهترین نوع کفپوش و کاربردی ترین آن می گردند. یکی از کاربردی ترین کفپوش هایی که می توان برای ساختمان استفاده نمود کفپوش پلی یورتان است کاربرد فراوانی نیز در بخش داخلی و خارجی ساختمان دارد. این محصول قابلیت کشسانی بسیار بالایی دارد و به همین دلیل در مکان های پرتنش مورد استفاده قرار می گیرد. این کفپوش مقاومت بالایی در برابر خراشیدگی دارد و در برابر نور خورشید مقاومت بالایی دارد و ضد آب نیز می باشد و مقاومت زیادی نیز در برابر مواد شیمیایی دارد و در اخر خاصیت ضربه گیری مناسبی را دارد که همه ی این ویژگی ها باعث شده است امروزه بیشتر مورد استفاده قرار بگیرد.

پنجمین کاربرد استفاده از پلی یورتان در ساختمان ها است. یکی از بیشترین مصارفی که از پلی یورتان ها می شود در بخش ساختمان سازی است  به صورت که از فوم های نرم پلی یورتان ها می توان در تولید و ساخت انواع مبلمان و صندلی ها اشاره نمود. از فوم های سخت نیز می توان در بخش صنایع ساختمان سازی به خصوص در بخش سقف ساختمان ها استفاده نمود. از این فوم های سخت در سقف ساختمان ها در بخش ساندویچی پنل ها استفاده می شود . امروزه از پلی یورتان ها در گچبری مدرن ساختمان ها و قسمت های مختلف تزئینی و قرنیز و ابزار های مورد استفاده در ستون ها از جمله گلویی و پایه و… و ابزار های قابی در انواع بسیار متفاوت برای دیوار ها و سقف ها استفاده می شود.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.