چسب اپوکسی چیست

چسب اپوکسی چیست و چه کاربردی دارد؟

آیا می دانید چسب اپوکسی چیست ؟ چسب‌ های اپوکسی جزو چسب‌ های پرکاربردی هستند که چسبندگی بسیار بالایی دارند. این چسب‌ ها بر پایه رزین اپوکسی تولید شده‌ اند و ویژگی‌ های متنوعی دارند. به خاطر همین در شرایط مختلف از آن ها استفاده می‌ کنند و کاربرد آنها خیلی گسترده است. حدود نیم قرن است که در صنعت، چسب اپوکسی بیش از همیشه مورد توجه قرار گرفته و خواص فیزیکی و شیمیایی آن مورد بررسی قرار گرفته است و از آن مواد جدیدتری هم تولید کرده‌ اند. در این بخش به طور کامل برایتان توضیح می‌ دهیم که چسب اپوکسی چیست و چه کاربردی دارد.

چسب اپوکسی چیست

یکی از چسب‌ هایی که این روزها خیلی کاربرد پیدا کرده، چسب اپوکسی است که بر پایه رزین اپوکسی ساخته شده است. فلزاتی مانند سرامیک را با تغییر درجه رزین و اضافه کردن پر کننده‌ ها تحت یک سری فرایندهای شیمیایی قرار می‌ دهند و این چسب‌ ها را تولید می‌ کنند تا در صنعت استفاده کنند. مثلاً برای چسباندن کفپوش اپوکسی حتماً باید از این چسب‌ ها استفاده کرد و هیچ چسب دیگری نمی‌ تواند جایگزین آن شود.

اپوکسی به هر کدام از اجزای اساسی یا فرآورده‌ های نهایی رزین‌ های اپوکسی می‌ گویند که تحت فرایندی قرار گرفته‌ اند و آنها را تحت عنوان پلی اپوکسی هم می‌ شناسند. در واقع دسته‌ بندی از پلیمرهای واکنشی هستند که گروه‌ های اپوکسید داخل آنها وجود دارد. این چسب‌ ها ممکن است با یک سری واکنش دهنده‌ های مشترک ترکیب شوند که اسیدها، فنل‌ ها، تیول‌ ها و الکل‌ ها را در بر می‌ گیرند و به عنوان هاردنر یا سخت کننده شناخته می‌ شوند.

کاربرد چسب اپوکسی

چسب اپوکسی انواع مختلفی دارد. هر کدام از آنها در فضاهای خاصی کاربرد دارد و مورد استفاده قرار می‌ گیرد که ما به طور کامل این موارد را به شما توضیح می‌ دهیم.

لحیم کاری

از چسب اپوکسی برای لحیم کاری استفاده می‌ کنند. یعنی با آن فلزات را به یکدیگر می‌ چسبانند. در جوشکاری یا چسباندن پیچ و مهره کاربرد بسیار زیادی دارند. حتی برای تعمیر خیلی از ماشین آلات، لوله‌ ها، صندلی‌ ها، لوازم خانگی، پلاک اتومبیل یا ایمن کردن پیچ و مهره هم از این چسب‌ ها استفاده می‌ کنند. فلزاتی مانند آهن، آلومینیوم، مس، تیتانیوم، روی، استیل و برنج با استفاده از این چسب‌ ها به یکدیگر چسبانده می‌ شوند و با آنها می‌ توان هر گونه سوراخ و نشتی محصولات فلزی را از بین برد. معمولاً برای این اقدامات از چسب اپوکسی فلز استفاده می‌ شود.

چسباندن پلاستیک‌ ها

پلاستیک‌ ها اندازه‌ ها و شکل‌ های مختلف دارند. بر اثر گذر زمان ممکن است نیاز به تعمیرات در آنها وجود داشته باشد. از چسب اپوکسی برای تعمیر پلاستیک در بازار استفاده می‌ کنند. این چسب‌ ها دوقلو هستند و مقاومت زیادی در برابر آب دارند. برای انواع پلاستیک‌ ها از جمله فایبرگلاس، رنگ اکریلیک و پلی استایرن مورد استفاده قرار می‌ گیرند. همچنین برای ظروف پلاستیکی، ساخت مخازن و اتصال قطعات پلاستیکی هم از آنها استفاده می‌ کنند و یک عایق بسیار عالی هستند.

چسب اپوکسی چیست

ترمیم سطوح چوبی

فرض کنید که قطعه‌ ای از مبلمان یا صندلی شما دچار شکستگی شده یا چوب آن ترک خورده است. در چنین حالتی شما نیاز به چسب اپوکسی دارید. این چسب‌ ها خیلی راحت رنگ می‌ شوند و رنگ آن را سطوح تطابق پیدا می‌ کنند. در واقع چسب چوب اپوکسی مقاومت زیادی در برابر آب دارد. برای انواع سطوح چوبی از جمله کاج تا ام دی اف از آنها استفاده می‌ کنند. برای فضای باز و محیط داخلی گزینه مناسبی هستند.

بازسازی سطوح بتنی

از دیگر کاربردهای چسب اپوکسی این است که می‌ توانید با استفاده از آنها سطوح بتنی را بازسازی کنید. مثلاً اگر حیاط یا کف گاراژ شکستگی و ترک داشته باشد، شما می‌ توانید از چسب اپوکسی بتن استفاده کنید. استفاده از آنها باعث می‌ شود که شکستگی‌ ها را به خوبی ترمیم کنید. مقاومت آنها در برابر هرگونه ضربه کاملاً بالاست و وزن زیادی را دوام می‌ آورند. همچنین در برابر آب و رطوبت مقاومت بسیار عالی دارند. برای اجرای ملات بتنی، سطوح بتنی و ملات‌ های بتن قدیمی از این چسب‌ ها استفاده می‌ کنند تا بتوانند کشش عالی را ایجاد کنند. حتی برای کفپوش صنعتی هم معمولاً این چسب‌ ها مورد استفاده قرار می‌ گیرد.

چسباندن مواد فایبرگلاس

فایبرگلاس‌ ها در واقع ترکیبی از مواد پلیمری و پشم شیشه هستند. از آنها به صورت ورق یا لوله‌ های فایبرگلاس استفاده می‌کنند. کاربرد آنها برای لوله کشی ساختمانی، صنعت خودروسازی و تولید مخازن بسیار زیاد است. اگر قرار باشد شما فایبرگلاس‌ ها را نصب کرده یا آنها را ترمیم کنید، می‌ توانید از چسب اپوکسی فایبرگلاس استفاده کنید که مقاومت حرارتی شیمیایی بالایی دارد و چسبندگی و سایش را به خوبی دوام می‌ آورد.

ترمیم قطعات سنگی

اگر شما می‌ خواهید قطعات سنگی را به جایی بچسبانید یا آنها را ترمیم کنید، باید از چسب اپوکسی سنگ استفاده کنید. این چسب‌ ها تقریباً مانند چسب اپوکسی دوقلو هستند. سرعت خشک شدن آنها خیلی بالاست. استحکام بسیار بالایی دارند در برابر آب و تغییرات دمایی و همچنین تغییر حجم و مقاومت خوبی از خودشان نشان می‌ دهند. شما می‌ توانید با استفاده از آنها سنگ‌ ها را در طرح‌ ها و اندازه‌ های مختلف نصب کرده و به اجرا در بیاورید. همچنین، می‌ توانید آنها را روی بتن، چوب، بلوک و فلزاتی مثل فولاد، آلومینیوم و آهن هم استفاده کنید. قابلیت تراشکاری و سنباده خوری هم روی آنها وجود دارد.

استفاده در فناوری‌ های دریایی

چسب اپوکسی این قابلیت را دارد که از آنها برای فناوری‌ های پیشرفته دریایی استفاده کنید. یعنی خیلی راحت می‌ توانید آنها را زیر آب به کار بگیرید و مشکلی پیش نیاید. در نتیجه برای ابزاری که داخل آب غوطه‌ ور هستند و نیاز به چسبندگی دارند، حتماً باید به سراغ آنها بروید.

کلام آخر

چسب اپوکسی کاربردهای بسیار زیادی دارد. شما می‌ توانید در شرایط مختلف برای محصولات صنعتی، خانگی و غیره از آنها استفاده کنید. ما در این مبحث به طور کامل برایتان راجع به اینکه چسب اپوکسی چیست و کاربرد این چسب‌ ها توضیح دادیم. اگر می‌ خواهید این چسب‌ ها را تهیه کنید یا به دنبال تهیه کفپوش پلی یورتان ، اپوکسی، پارکینگ و مواردی از این قبیل هستید، مجموعه بهبد صنعت پارسا در این زمینه در خدمت شماست.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.