تولید کفپوش اپوکسی پتروشیمی در بهبد صنعت

مقاومت لازم برای کفپوش اپوکسی پتروشیمی

مقاومت لازم برای کفپوش اپوکسی پتروشیمی را باید با توجه به ضخامت آن سنجید. به طور معمول این نوع کفپوش دارای ضخامتی بین ۵/۰ الی ۵ میلی‌ متر است. همچنین این مقاومت به نحوه و روش درست نمودن کفپوش بستگی دارد. بهتر است بدانید که کفپوش اپوکسی از واکنش بین رزین اپوکسی و هادرنر یا سخت کننده به وجود می آید. در واقع برای درست کردن رنگ اپوکسی دو جز A و B با یکدیگر واکنش می دهند. از اینرو بد نیست بدانید که مواد تشکیل دهنده جز A شامل موادی همچون پیگمنت، رقیق کننده واکنش گر، افزودنی ها، رزین و فیلر است. همچنین جز B همان هاردنر یا سخت کننده می باشد که با توجه به درصد رزین به کار رفته مورد استفاده قرار می گیرد.

ذکر این موضوع خارج از لطف نیست که بدانید رزین اپوکسی از خانواده رزین های دو جزئی می باشد که شامل هاردنر و پایه رزینی است. در واقع این دو جز به نسبت مشخصی با یکدیگر مخلوط و بعد بر روی قالب یا سطح مورد نظر ریخته می شوند. معمولا رزین اپوکسی بعد از گذست یک روز به طور کامل خشک می شود اما بین ۳ تا ۷ روز به نهایت سختی خود می رسد.

رزین اپوکسی دارای کاربردهای مختلف و خاصی است. از اینرو می توان به برخی از کاربردهای آن همچون تولید جواهر و زیور آلات مصنوعی، ساخت قالب های مستحکم، لایه گذاری در صنایع کامپوزیت و فایبر گلاس و دفع قطعات الکتریکی اشاره کرد.

  • در صورتی که تمامی مراحل به صورت اصولی و علمی انجام شود، کفپوش پتروشیمی از قابلیت های بسیاری بهره می برد. برخی از این قابلیت ها عبارتند از:
  • چسبندگی عالی به سطح
  • مقاومت مکانیکی بسیار بالا
  • مقاومت شیمیایی خوب در برابر اسیدها
  • تحمل 5 تن فشار لاستیک در هر سانتی متر مربع

لازم به ذکر است که مقاومت دمایی این نوع کفپوش بعد از خشک شدن بسیار مناسب و ایده آل می باشد به گونه ای که قادر است تا دمای ۸۰ درجه را بدون ذوب شدن تحمل کند. از دیگر قابلیت های کفپوش اپوکسی پتروشیمی این است که به هیچ وجه جرم نمی گیرد و انواع آلودگی ها به راحتی از روی آن پاک می شود.

مقاومت لازم برای کفپوش اپوکسی پتروشیمی

نمونه کارهای اجرا شده در مراکز پتروشیمی

نمونه کارهای اجرا شده در مراکز پتروشیمی توسط بهبد صنعت پارسا، حاکی از توانایی و موفقیت این شرکت می باشد. در واقع این شرکت یکی از مهم ترین و بزرگ ترین شرکت ها در زمینه تولید کفپوش اپوکسی آنتی استاتیک، کفپوش دکوراتیو و کفپوش ضد اسید است.

بهبد صنعت پارسا تا به امروز توانسته است اجناس خود را در کمترین زمان و با بالاترین کیفیت به مشتریان خود تحویل دهد. همچنین دارای نامی آشنا در زمینه اطلاع رسانی به مشتریان خود می باشد، به گونه ای که مشتریان را در اسرع وقت از جشنواره ها و تخفیفات مطلع می کند. به جرات می توان گفت این مرکز یکی از معتبرترین و با سابقه ترین مراکز جهت ارائه خدمات به سراسر کشور است.

نمونه کارهای اجرا شده در مراکز پتروشیمی

استانداردهای لازم برای اجرا در شرکت های پتروشیمی

برای تولید کفپوش پتروشیمی باید به یکسری استانداردها و نکات مهم توجه کرد تا محصولی با کیفیت را تولید کنید. از اینرو عوامل و فاکتورهای مهمی که در کفپوش اپوکسی پتروشیمی باید مورد توجه قرار گیرد عبارتند از: مقاومت سایشی، مقاومت کششی، چسبندگی، مقاومت در برابر اشعه UV، مقاومت پاره شدگی، مقاومت در برابر آتش، مقاومت در برابر سرخوردگی، درصد ازدیاد طولی و مقاومت دمایی سیستم اپوکسی.

بنابراین برای سنجیدن این مقاومت ها یکسری آزمایش ها بر روی مواد اولیه انجام می شود، که شامل بررسی مشخصات شیمیایی و فیزیکی لایه ها و مواد اولیه تشکیل دهنده کفپوش می باشد. بعد از انجام این آزمایش ها، تاییدیه لازم از وزارت بهداشت را دریافت می کند.

ذکر این موضوع خارج از لطف نیست که بدانید هر کدام از آزمایش ها براساس استانداردهای خاصی صورت می پذیرد که به صورت مختصر با هر کدام از این استاندارد ها آشنا خوایم شد. بد نیست بدانید که مقاومت فشاری که بر روی مواد اولیه انجام می شود براساس استاندارد ASTM CS79 صورت می پذیرد. همچنین مقاومت کششی که جهت دریافت تاییدیه لازم از وزارت بهداشت بر روی مواد اولیه کفپوش انجام می شود، براساس استاندارد ASTM C307 می باشد.

در ضمن استانداردASTM D412 جهت آزمایش درصد ازیاد طولی مواد اولیه مورد استفاده کارشناسان و متخصصان قرار می گیرد. مقاومت خمشی لایه های تشکیل دهنده کفپوش نیز براساس استاندارد ASTM C580 صورت می پذیرد. سختی مواد اولیه کفپوش اپوکسی نیز براساس استاندارد ASTM D2240 توسط کارشناسان انجام می شود. همچنین آزمایش نفوذ آب بر روی مواد اولیه با استفاده از استاندارد BS EN 12390-8 قابل اجرا است. از دیگر استانداردهای لازم جهت انجام آزمایش برای دوام کفپوش و چسبندگی آن استاندارد ASTM D3359 می باشد.

کفپوش صنعتی باید عایق حرارتی باشد!

کفپوش اپوکسی پتروشیمی نسبت به دیگر پوشش های قدیمی و سنتی دارای مزایا و برتری های زیادی است. لازم است با برخی مزایای کفپوش صنعتی به دلیل اینکه دارای کاربرد زیادی در کارخانجات و شرکت های تولیدی هستند، آشنا شوید. یکی از مزایا و قابلیت های این نوع کفپوش، مقاومت شیمیایی بالا در برابر انواع حلال ها و اسید‌ها می باشد. همچنین باید از مقاومت بالایی در برابر خوردگی ها بهره ببرد. مقاومت در برابر تغییرات دمایی از دیگر مزایا و قابلیت های کفپوش صنعتی است که باید به شدت مورد توجه قرار گیرد. این نوع کفپوش باید از نفوذ آب، روغن و سایر مایعات به طور قطعی به جسم بتن جلوگیری کند. از دیگر ویژگی هایی که کفپوش صنعتی داراست، ماندگاری بالای آن است که به راحتی و بدون هیچ نگرانی تمیز می شود.

یکی از قابلیت هایی که کفپوش صنعتی دارد این است که این نوع کفپوش باید عایق حرارتی باشد. چرا که این کفپوش در مراکز صنعتی مانع از اتلاف گرما در محیط مورد نظر از طریق لوله ها، درزها و کف بناها می شود. همچنین عایق حرارتی بودن کفپوش صنعتی باعث اتلاف سیالات و مواد از طریق تبخیر خواهد شد. بد نیست به دیگر ویژگی های این کفپوش صنعتی که عایق حرارتی است اشاره ای نیز داشته باشیم. از اینرو برخی از این مزایا عبارتند از: مقاومت بالا در برابر اشعه ماورای بنفش، مقاومت بالا در برابر اشتعال و ضربه، سبک بودن، ضخامت کم، تنوع بسیار بالا و اجرای سریع و آسان.

همچنین کفپوش اپوکسی پتروشیمی از مقاومت بسیار بالایی در برابر فرسایش برخوردار است. در واقع در مراکز صنعتی که ترافیک و میزان رفت و آمد بالا است، باید از کفپوش هایی استفاده شود که دارای خاصیت ضد لغزش باشند. ضد باکتری بودن کفپوش صنعتی از دیگر قابلیت های این نوع کفپوش است که در محیط های صنعتی از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. این کفپوش به دلیل اینکه کاملا صاف و بدون درز می باشد هرگز به مکانی برای رشد میکروب و باکتری تبدیل نمی شود. در کنار مزیت های این کفپوش می توان به مزایای دیگری همچون مقاومت سایشی و مقاومت مکانیکی بالا اشاره کرد.

4 پاسخ
  1. hosein
    hosein says:

    برای کارخانه ای که شدت ضربات بر روی سطح زمین زیاده ، آیا این کفپوش مناسبه ؟

  2. elmira
    elmira says:

    کفپوش های سه بعدی ، چه میزان حرارتی را تحمل می کند ؟

  3. کفپوش بهبد صنعت پارسا
    کفپوش بهبد صنعت پارسا says:

    بستگی به متریال مورد استفاده و ویژگی های کفپشو مورد نظر دارد .

  4. کفپوش بهبد صنعت پارسا
    کفپوش بهبد صنعت پارسا says:

    بله ، چون کفپوش های اپوکسی بیشترین کاربرد را در کارخانجان و صنیع سنگین دارند .

دیدگاه خود را ثبت کنید

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.