نحوه ترکیب رزین اپوکسی و هاردنر و کاربرد آن

احتمالا ویدیو های بسیار زیاد و زیبایی را در شبکه های اجتماعی از ترکیب رزین اپوکسی و هاردنر دیده باشید. ترکیب این دو ماده که نقش های بسیار زیبایی را ایجاد می کند، کاری بسیار هیجان انگیز، جذاب و البته سخت است. رزین ماده ای است که ترکیب آن کار ساده ای نیست و نیاز است تا در این مورد، نکاتی را رعایت کنید که در این مطلب بطور کامل آنها را خواهید آموخت.

رزین اپوکسی چیست و چه کاربردی دارد؟

رزین یک ماده شیمیایی است که عموما برای مقاوم سازی سازه های مختلف به کار می رود. ترکیب رزین اپوکسی و هاردنر یه شما یک ماده بسیار سخت را می دهد که می توان از آن برای افزایش مقاومت سازه ها به کاربرد دارد. البته رزین هایی وجود دارند که برای کار دکوراتیو استفاده می شوند.

اگر ترکیب رزین اپوکسی و هاردنر همراه با رنگ اپوکسی باشد، می تواند در زیبا سازی سازه ها و دکوراسیون نقش آفرینی کند. به دلیل سخت شدن این ترکیب، می توان از آن برای میز های مختلف و دکور ها استفاده کرد. یکی از ویژگی های دیگر این ماده، چسبندگی بالای آن با سطوح مختلف است. البته باید توجه داشته باشید که سخت کننده ها نیز دو نوع دارند که برای مقاصد مختلف استفاده می شوند.

چرا این دو ماده با یکدیگر ترکیب می شوند؟

رزین به تنهایی یک ماده چسبناک و البته نرم است. برای اینکه بتوان از این ماده فوق العاده در مقاوم سازی سازه ها استفاده شود، باید به یک ماده سخت تبدیل شود که این وظیفه بر عهده هاردنر اپوکسی یا سخت کننده است. ترکیب صحیح این دو ماده، یک سازه سخت و مقاوم را به شما تحویل می دهد. البته ترکیب این دو اصولی دارد که در ادامه به آنها خواهیم پرداخت.

انواع سخت کننده برای ترکیب با رزین

بطور کلی برای ترکیب رزین اپوکسی و هاردنر، از دو نوع سخت کننده پلی آمین و پلی آمید استفاده می شود. پلی آمین ها اغلب به دلیل شفافیت آن در کار های دکوراتیو مورد استفاده قرار می گیرند. این نوع سخت کننده سطحی سیقلی را برای شما به ارمغان می آورد و حلال پذیر نیست.

هاردنر پلی آمید رنگ آجری دارد و به نسبت پلی آمین غلیظ تر است. این سخت کننده حلال پذیر است و قابلیت رقیق کردن با برخی حلال های خاص را دارد. این نوع سخت کننده برای کار های دکوراتیو مناسب نیست و عموما برای کفپوش های اپوکسی استفاده می شود.

نحوه ترکیب رزین اپوکسی و هاردنر

باید بدانید که رزین های مختلفی در بازار وجود دارد که ترکیب هر کدام از آنها با هاردنر متفاوت است. برای مثال، برای ترکیب رزین اپوکسی و هاردنر باید از نسبت 2 به 1 استفاده کنید. یعنی به ازای هر 2 کیلوگرم رزین باید 1 کیلوگرم ماده سخت کننده اضافه کنید. شما می توانید از فروشنده نیز بابت نسبت مورد نیاز آن سوال کنید.

بعد از ترکیب رزین اپوکسی و هاردنر شما باید این ماده را به خوبی هم بزنید. این کار باعث می شود تا حباب های ترکیب شما خارج شوند. سپس ماده را در قالب مورد نیاز خود بریزید و منتظر بمانید تا سخت شود. بسته به دمای اتاق، زمان سخت شدن ممکن است متفاوت باشد.

پس از سخت شدن ترکیب رزین اپوکسی و هاردنر، شما می توانید آنرا برش دهید و یا صیقل بزنید. ماده جلا دهنده بر روی سطح سیقل خورده این ترکیب یک جلوه زیبا به شما ارائه خواهد داد. با پرداخت این قطعه، می توانید آنرا به یک سطح فوق العاده زیبا برای نمای دکوراسیون خانه تبدیل کنید.

انواع رزین و کاربرد آن‌ها

رزین های مختلفی در بازار وجود دارند که هر کدام کاربرد مختلفی دارند. رزین اپوکسی که برای کار های ظروف حجمی رزینی استفاده می شود، کد P2006 است. یکی از ترکیباتی که امروزه مورد توجه دکور سازان قرار گرفته رزین چوب است که با کد U1030 شناخته می شود. برای کار بر روی زیور الات چوبی نیز از رزین با کد J1028 استفاده می شود. کفپوش رزینی نیز یکی از مهم ترین کاربردهای رزین هاست.

نکات مهم ترکیب رزین اپوکسی و هاردنر

قبل از هر اقدامی، هدف خود را از ترکیب رزین اپوکسی و هاردنر مشخص کنید. زیرا بر اساس مقصود شما، نوع رزین و نوع هاردنر متفاوت خواهد بود. برای ترکیب، حتما از فروشنده نسبت ترکیب را سوال کنید تا مقدار صحیح از سخت کننده را به رزین اضافه کنید. کم یا زیاد بودن آن باعث می شود تا ترکیب به خوبی سخت نشده و یا قبل از قرار گیری صحیح در قالب سخت شود.

 

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.