کاربرد پلی یورتان در ساختمان

در ساختمان سازی و ساخت و ساز، از پلی یورتان ها برای ساخت محصولات با کارایی و کیفیت بالا که قوی اما سبک وزن هستند، عملکرد خوبی دارند، بادوام بوده و از آن در کارهای مختلف استفاده می‌شود.

محصولات پلی اورتان همچنین برای دکوراسویون نیز استفاده می‌شود و می توانند به ارتقای طراحی زیبایی منازل و ساختمان ها کمک کنند. در ادامه همراه بهبد صنعت پارسا باشید تا درمورد کاربردهای گوناگون پلی یورتان در ساختمان و صنعت ساخت و ساز بیشتر صحبت کنیم. یکی از پرکاربردترین استفاده‌های پلی یورتان در کفپوش پارکینگ است.

نمونه پارکینگ کف اپوکسی بزرگ

ترکیب شیمیایی پلی یورتان (PU)

پلی یورتان ها از واکنش یک ترکیب شیمیایی پلی ال با نوعی ماده شیمیایی به نام دی ایزوسیانات ها تشکیل می شوند که برای ایجاد انواع مختلف کاربردهای پلی یورتان با یکدیگر مخلوط شده و محصول نهایی را تولید می‌کنند.

محصولاتی مانند مبلمان و موکت‌هایی که حاوی پلی اورتان هستند، قبل از فروختن کاملاً خشک می‌شوند، به این معنی که واکنش شیمیایی که محصول را ایجاد کرده است کامل شده است.

کاربردهای پلی یورتان

پلی اورتان یک عنصر کلیدی در انواع مختلفی از مواد عایق، درزگیرها و چسب های با کارایی بالا است که در ساخت و ساز خانه و ساختمان استفاده می شود. کفپوش پلی یورتان نیز یکی دیگر از مهم‌ترین استفاده‌های این محصول شیمیایی است. کفپوش پارکینگی پلی یورتان یکی از رایج‌ترین استفاده‌های این محصول پرکاربرد است.

مزایای استفاده از پلی یورتان در ساختمان

در واقع، عایق خوب عایقی است که که گرما در آب و هوای سرد در داخل حفظ می‌کند و بالاعکس در گرما نیز هوای سر را در محیط نگه می‌دارد. در ایران ما بخش زیادی از انرژی به دلیل عدم عایق بندی صحیح و اتلاف انرژی که ساختمان‌ها دارند به هدر می‌رود. عایق بندی صحیح می‌تواند در هزینه‌های بلندمدت خانواده کاهش چشمگیری ایجاد کند و اقتصاد کشور را نیز بهبود بخشد.

استفاده از پلی یورتان ها در ساختمان مزایای متعددی دارد:

افزایش طول عمر ساختمان

ساختمان ها عمر طولانی تری دارند و به دلیل دوام پلی یورتان ها نیاز به نگهداری کمتری دارند.

سبک تر شدن ساختمان

پانل های عایق صلب ساخته شده از پلی یورتان ها سبک اما قوی، مقاوم در برابر رطوبت و نصب آسان هستند.

ساندویچ پنل پلی یورتان

جلوگیری از اتلاف انرژی

پانل های عایق و سایر انواع عایق فوم می توانند خواص انرژی کارآمد خود را تا زمانی که ساختمان وجود دارد حفظ کنند.

فضای مناسب

در مقایسه با سایر اشکال عایق، فوم های پلی یورتان از نظر فضا بسیار کارآمدتر هستند و به معماران و طراحان این امکان را می دهند که از فضاهای داخلی به حداکثر استفاده کنند.

استحکام

فوم اسپری پلی یورتان سفت و سخت برای ارتقای ساختمان های قدیمی تر بسیار متنوع و کارآمد است.

 

نمونه‌های کاربردی

ذخیره انرژی در محیط

فوم های پلی اورتان به عنوان عایق سقف و دیوار و درزگیر می‌توانند نقش مهمی در عایق بندی و آب بندی منازل و ساختمان ها ایفا می‌کنند و در نهایت به کاهش نشت هوا کمک کرده که باعث کاهش قبوض آب و برق، کاهش انتشار گازهای گلخانه ای و بهبود دمای محیط می‌شود.

کیفیت هوای داخل ساختمان با کمک به از بین بردن نفوذ گرد و غبار و آلرژن ها. فوم اسپری قوی و بادوام همچنین می تواند استحکام ساختمان را بهبود می‌بخشد.

این فوم همچنین به محافظت از ساختمان در برابر شرایط جوی شدید کمک می‌کند.

  • دیوارها و حفره‌های آن
  • سقف ها
  • اطراف لوله ها
  • اطراف دیگ‌های بخار
  • کفپوش

کاربرد در مبلمان

فوم انعطاف پذیر پلی اورتان یک ماده محبوب است که در مبلمان استفاده می شود. فوم پلی اورتان منعطف به عنوان یک ماده بالشتک برای مبلمان روکش شده، به شیک، بادوام و راحتی مبلمان می‌افزاید. فوم پلی یورتان سفت و انعطاف پذیر می تواند استانداردهای ایمنی در برابر آتش و الزامات کد ساختمانی را برای مقاومت در برابر شعله برآورده کند و به ایمنی منزل شما بیفزاید.

چسب

چسب های مبتنی بر پلی یورتان در محصولات چوبی کامپوزیت برای چسباندن دائمی مواد آلی به تخته رشته ای جهت دار (OSB)، تخته فیبر با چگالی متوسط (MDF)، الوارهای رشته بلند، الوارهای با روکش چند لایه و حتی تخته نی و تخته خرده چوب کاربرد دارد.

کفپوش پلی یورتان

کفپوش پلی یورتان نوعی از کفپوش پلیمری است. اگر به دنبال کفپوشی هستید که دارای درجه ای از انعطاف پذیری باشد و اگر به کفپوش سریع رنگی نیاز دارید که تحت تأثیر نور مستقیم خورشید قرار نگیرد، کفپوش PU (پلی یورتان) جایگزین بهتری نسبت به کفپوش اپوکسی است.

کفپوش پلی یورتان اغلب در مکان‌هایی استفاده می‌شود که اپوکسی مناسب آنجا نیست. گسترده ترین استفاده از پلی یورتان ها در پارکینگ های چند طبقه، سالن‌های ورزشی و سردخانه‌های صنعتی است. این محصول به دلیل خاصیت کشسانی پوشش، می توانند به عنوان یک لایه ضد آب برای هر طبقه نیز عمل کند.

یکی از کاربردهای رایج کفپوش های پلی یورتان در اتاق های انجماد و سردخانه‌های صنعتی است. هنگامی که دما به زیر صفر درجه سانتیگراد می رسد، اپوکسی ها شکننده می‌شوند، زیرا این نوع کفپوش خاصیت کشسانی برای مقاومت در برابر چنین دماهای پایینی را ندارند و دقیقا در همین شرایط است که کفپوش پلی یورتان کاربرد گسترده‌ای دارد.

کفپوش پارکینگ پلی یورتان

کفپوش اپوکسی پارکینگ و پلی یورتان در مجتمع تجاری و پاساژ در تهران

با آخرین پیشرفت ها در پوشش پارکینگ، فضاهای تجاری  و مجتمع‌های مسکونی بسیاری از کفپوش پلی اورتان در پارکینگ  در ساختمان‌های خود استفاده می کنند. البته باید توجه داشت که اپوکسی نیز در پارکینگ‌ها استفاده گسترده‌ای دارد و انتخاب بین این دو طبق تصمیم مهندسین انجام می‌گیرد. شما عزیزان می‌تونید برای دریافت مشاوره رایگان در این مورد با ما تماس بگیرید.

مشاوره رایگان، خرید و استعلام قیمت

بهبد صنعت پارسا با تکیه بر تجربه اجرای پروژه‌های پلی یورتان در سراسر ایران، آماده ارائه خدمات به شما عزیزان است. هم اکنون می‌توانید با شماره‌های موجود در سایت تماس بگیرید و با کارشناسان ما در تماس باشید. از شنیدن صدای شما خوشحال خواهیم شد.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.