مراحل اجرای کفپوش اپوکسی

کفپوش اپوکسی یکی از محبوب ترین انواع کفپوش در بازار بوده که برای پارکینگ خانه های مسکونی و کلیه ساختمان های تجاری پر تردد قابل استفاده می باشد. اپوکسی یکی از مقاوم ترین کفپوش های بازار است که در برابر سایش لاستیک بسیار مقاوم است. در این مقاله می خواهیم به نحوه اجرای کفپوش اپوکسی بپردازیم. بسیاری از افراد فکر می کنند که این کار بسیار سختی است، ولی باید بگوییم که این طور نیست.

اولین گام در اجرای کفپوش اپوکسی آماده سازی سطح است

این کفپوش ها برای تمامی سطوح قابل اجرا می باشند. برای سطوح موزائیکی، بتنی، کاشی، سیمان و سرامیک انتخاب مناسبی هستند. ولی باید سطح کاملا آماده برای نصب کفپوش باشد. چرا که کفپوش های اپوکسی با چسب بسیار مقاوم به کف پوشانیده می شوند. در صورتی که سطح با ناهمواری مواجه است، باید از دستگاه ساب زنی برای کفسابی سطوح استفاده کرد. پس از اتمام کار، حالا باید سطح را کامل تمیز کنید تا اثری از گرد و غبار دیده نشود. هرچه گرد و غبار بیشتر باشد، میزان پرایمر استفاده شده بیشتر خواهد بود.

زمانی که سطح کاملا صاف، آماده و تمیز گردید، آنگاه می توانید مراحل نصب و اجرای اپوکسی را آغاز کنید. شایان ذکر است که اجرای انواع این محصول مانند کفپوش آنتی استاتیک نیز تا حد زیادی از همین روال پیروی می‌کند.

آغشته کردن سطح به پرایمر

پرایمر اپوکسی ماده ای است که باعث جذب بهتر کفپوش بر روی سطح می شود. به عبارتی، عاملی برای بهتر چسبیدن اپوکسی است. اگر بر روی سطح سوراخ شدگی و یا خلل و شکاف ریزی وجود داشته باشد، پرایمر آن را پر می کند. پرایمر ریزی در دو مرحله قابل اجراست.

با آغشته کردن سطح به پرایمر از یکدست شدن سطح اطمینان خاطر پیدا خواهید کرد.

دوغاب سطح

اصطلاح دوغاب دادن به فرآیندی گفته می شود که حفره ها و درزها از موادی پوشانده می شوند تا جلوی نفوذ آب و دیگر اشیاء ریز به داخل سطوح گرفته شود. با این کار سطح کاملا یکنواخت و صاف شده و آثاری از ترک خوردگی دیده نخواهد شد.

این کار بسته به نظر نصاب اپوکسی در این مرحله و یا در مرحله قبل از پرایمر ریزی انجام می شود.

لایه ریزی ابتدایی

ما در این مرحله به اپوکسی و هاردنر احتیاج داریم. هاردنر اپوکسی یک ماده سخت کننده است و باید با ماده ای دیگر مخلوط شود. این ماده در ترکیب با اپوکسی، به عنوان جزء واکنش زا و سخت کننده کاربرد دارد.

نصابان کفپوش معمولا برای مقاومت بیشتر از این ماده استفاده می کنند. ما می خواهیم سطح آن قدر مقاوم باشد که جای لاستیک بر روی سطح باقی نماند و یا آب در زیر سطح نفوذ نکند.

در این مرحله باید این دو مواد را به خوبی با یکدیگر ترکیب نمایید و با استفاده از غلطک بر روی سطح بکشید. این کار باید با دقت و حوصله انجام شود. حال باید صیر کرد تا این لایه خشک شود.

در صورت نظر نصاب اپوکسی و در صورت وجود تورفتگی ها یا حفره بر روی سطح، باید حتما یک بار دیگر این کار را انجام دهید.

 

لایه ریزی نهایی

باید سطح شما کامل خشک باشد و آثاری از ترک، تورفتگی، حفره های ریز، پستی و بلندی در آن دیده نشود. حالا شما می توانید لایه ریزی نهایی را با کاردک و ماله آغاز کنید.

نکته) گرد و غباری نباید بر روی سطح دیده شود و باید فرآیند لایه ریزی را در مدت زمان حداکثر نیم ساعت الی چهل و پنج دقیقه، انجام دهید.

قیمت اجرای کفپوش اپوکسی

قیمت اجرای کفپوش اپوکسی بر اساس معیار های متفاوتی تعیین می شود:

  • متراژ سطح ( اگر متراژ بالای 1000 متر باشد، دستمزد )
  • نوع کف پوش اپوکسی یا نوع متریال
  • موارد کاربرد کفپوش ( به طور مثال دستمزد برای سطوح صنعتی به دلیل متریال متفاوت و میزان حساسیت کار بالاتر است)
  • میزان مهارت و تجربه نصاب اپوکسی
  • دستمزد نیروی انسانی بر اساس سال و ماه انجام کار
  • زیرسازی سطح
  • میزان و مقدار مواد استفاده شده
  • میزان فاصله مکانی محل مورد اجرا با موقعیت تیم اجرا و پیمانکاری

 

آیا روش اجرای کفپوش اپوکسی بر روی کلیه سطوح به یک شکل است؟

بله. این نکات کلی را باید برای کلیه سطوح رعایت کرد. اما یک تفاوت جزئی وجود دارد و آن مرحله نهایی کار یا لایه ریزی نهایی است. می توان در مرحله آخر برای نصب و اجرای اپوکسی کف پارکینگ به جای کاردک و ماله، از غلطک نیز استفاده کرد. غلطک مانع از هدر رفت اپوکسی شده و باعث صرفه جویی می شود.

 

 

 

 

 

 

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.